Ett helt nytt område kommer att utvecklas på Skansen i Simrishamn, nära både stad och hav.

BoKlok köper mark på Skansen i Simrishamn

I dagarna har BoKlok tecknat ett optionsavtal med Simrishamns Näringslivsutveckling AB (SINAB) om mark för bostäder på Skansen i Simrishamn. Avtalet omfattar två bostadsprojekt som tillsammans ska skapa 60 nya bostäder. Byggstart är planerad till 2020.

SINAB äger sedan många år tillbaka en stor del av området Skansen i Simrishamn. Tillsammans med Simrishamns Bostäder har initiativ tagits att utveckla Skansen till en blandstad med verksamhetslokaler såväl som ca 300 nya bostäder. Utvecklingen är i full gång och snart finns här en ny central stadsdel med bostäder nära havet. BoKlok är en av huvudaktörerna i utvecklingen.

- BoKlok är en spännande och väletablerad bostadsaktör som vi hälsar välkommen till Simrishamn. Vi ser fram emot att samarbeta kring utvecklingen av Skansen och Simrishamn. BoKloks engagemang är ett tydligt tecken på att Skansen som bostadsområde är helt rätt, säger Per-Olof Järvegren, VD för Simrishamns Bostäder tillika VD för SINAB.

Simrishamns kommuns nya översiktsplan pekar ut Skansen som ett viktigt utvecklingsområde för både bostäder och lokaler närmst Branteviksvägen. Avsikten är att bygga ut Skansen i etapper. Den första etappen är igång och består av en ombyggnation av Lyckebyhuset för Österlens museum, bostadsrätter från Sundprojektet och projektet Trekanten som byggs av Simrishamns Bostäder. Inflyttning i Trekanten kommer att ske under hösten/vintern 2018.

Runt årsskiftet 2018/2019 kommer samhällsbyggnadsnämnden att anta en färdig detaljplan för andra etappen i området som omfattar Garvaren 13 och del av Garvaren 3 samt gatunätet. I denna etapp kommer BoKlok att bygga 60 nya bostäder.

- Vi är väldigt glada att vara med och utveckla ett nytt område i Simrishamn och skapa hem som vanliga människor har råd med. Simrishamn är en attraktiv kommun med närhet till både jobbmöjligheter, hav och natur. Att få möjligheten att bygga här känns jätteroligt, säger Magnus Persson, affärsutvecklare BoKlok.

BoKlok är ett annorlunda boendekoncept utvecklat av Skanska och IKEA och bygger hållbara bostäder med god design, funktion och kvalitet till ett lågt pris. BoKlok bygger omkring 1200 bostäder per år i Sverige, Norge och Finland och har byggt drygt 10 000 hem. Utöver BoKloks bostadsprojekt kommer etapp två att innehålla äldreboende, ytterligare flerbostadshus med förskola i bottenvåningen samt radhus längst i söder med utsikt över naturområdet och havet. Byggnationen i etapp två beräknas stå klar runt 2021/2022.

För mer information:

Magnus Persson, affärsutvecklare BoKlok, magnus.persson@boklok.se, 010 – 449 18 88

Bertil Bjerstam, styrelseordförande Simrishamns Bostäder tillika styrelseordförande SINAB, 0708-68 13 98

Per-Olof Järvegren, VD Simrishamns Bostäder AB tillika VD SINAB, per-olof.jarvegren@simrishamnsbostader.se, 0414 – 81 96 44