Illustration av interiör, vardagsrum och kök, BoKlok-lägenhet.

​BoKlok planerar för lägenheter och radhus i Höör

I Kvarnbäck, norr om centrala Höör, ska BoKlok bygga ett helt nytt kvarter med 48 lägenheter och 19 radhus i bostadsrättsform. Försäljningen kommer att starta under hösten 2020 med beräknad inflyttning vintern 2021/2022.

- Vi har byggt många bostäder i Skåne, men det är första gången vi bygger här i Höör. Vi ser fram emot att få vara med och utveckla Kvarnbäck som bostadsområde, med radhus och lägenheter som vanliga människor har råd med, säger Johan Hansson, projektledare på BoKlok.

Lägenheterna kommer att ha två, tre eller fyra rum och kök, med balkong eller stor terrass. Radhusen har 5 rum och kök, fördelade över två plan och med trädgård eller terrass. Boendekostnaden per månad, inkl. avgift till bostadsrättsföreningen och beräknad ränta, blir från cirka 4500 kronor för en tvårumslägenhet och från cirka 9100 kronor för ett radhus. För radhusen är även beräknad driftskostnad inkluderad.

- Bostäderna byggs i fabrik i Småland. Genom att bygga inomhus kan vi använda rationella och effektiva tillverkningsprocesser, som minskar spill och ger en lägre klimatpåverkan. Det gör också att vi kan erbjuda ett nybyggt hem till en lägre kostnad, säger Johan Hansson.

De två bostadsprojekten har fått namnen BoKlok Mittpunkten och BoKlok Koordinaten. Området ligger nära naturen, knappt 1 km från Höör centrum. I området finns förskolor, skolor, tågstation, matbutiker, offentlig och kommersiell service.

Bostäderna fördelas genom offentlig turordningsdragning som kommer att ske via en livesändning online. Alla intresserade kan anmäla sig till dragningen. En turordningslista upprättas och kunder får sedan välja den bostad som passar dem bäst utifrån det turordningsnummer de tilldelats.