Illustration av gårdssida med balkong/altan med gräsplatt, samt gemensamma grönytor, BoKlok Bäcken.

​Gnesta växer med ytterligare 38 lägenheter från BoKlok

På Österkärv i Gnesta ska BoKlok bygga 38 lägenheter. Försäljningen kommer att starta i slutet av maj 2018, och den 14 maj hålls en informationskväll för intresserade. Beräknad inflyttning är våren 2019.

- Det känns jätteroligt att bygga fler bostäder i Gnesta. Vi har sedan tidigare byggt på Folkparksstigen och den första etappen med bostäder här i Österkärv sålde slut nästan meddetsamma! Nu planerar vi alltså för ytterligare 38 lägenheter i Österkärv, som kommer att vara inflyttningsklara om ett år ungefär. Som alltid bygger vi för vanliga människor med vanliga plånböcker, säger Lary Adnan, projektledare på BoKlok.

Lägenheterna kommer att ha ett, två, tre eller fyra rum med en yta på 31, 55, 72, respektive 85 kvm. De byggs som bostadsrätter och boendekostnaden för avgift till bostadsrättsföreningen och beräknad ränta blir ca 4700 kronor per månad för en tvårumslägenhet.

- Vi kan hålla låga priser genom att alltid tänka i stora volymer. Vi bygger största delen av våra hus i fabrik och kan därför använda rationella och effektiva tillverkningsprocesser. Dessutom minskar vi påverkan på både miljö och klimat och skyddar husen från väder och vind. Det gör att vi kan erbjuda nybyggda hem till en lägre kostnad, säger Lary Adnan.

Det nya området, som kommer att kallas BoKlok Bäcken, kommer att byggas i Österkärv, ca 1,5 km från Gnesta centrum. Här bor man mitt i den sörmländska naturen som bjuder på äventyr för alla intressen och åldrar. I närheten finns också vardagens alla bekvämligheter såsom mataffärer, vårdcentral, förskolor & skolor samt restauranger & caféer. Med region- och pendeltåg når man Södertälje på 25 minuter och Stockholm C på 38 minuter. Åt andra hållet är Nyköping och Skavsta flygplats endast 35 minuter bort och det finns goda tågförbindelser från Gnesta mot Linköping, Göteborg och Örebro.

Bostäderna kommer att fördelas genom offentlig turordningsdragning vid försäljningstillfället i slutet av maj 2018. En turordningslista upprättas och kunder får då välja den bostad som passar dem bäst utifrån det turordningsnummer de tilldelats.