Nu får fler möjligheten att bo klokt i Fullerö

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2018 07:05 CET

Illustration av baksida med altan och gräsplätt, BoKlok Neptunus i Fullerö hage

Tisdagen den 27 februari startar försäljningen av BoKlok radhus i Fullerö hage på IKEA i Uppsala. Intresserade är välkomna att lämna sin turordningsanmälan mellan kl. 17-19. Vid kvällens slut dras sedan en turordningslista som bestämmer vem som får välja bostad först, som nummer två, nummer tre osv. Byggstart är planerad till hösten 2018, med beräknad inflyttning sommaren 2019.

I Fullerö hage ska BoKlok bygga 30 radhus. Husen har 5 rum fördelade på 117 kvm i två plan, med egen liten trädgård och plats för bil på uppfarten. De kommer att säljas som bostadsrätter och den totala boendekostnaden för avgift till bostadsrättsföreningen, driftskostnader och beräknad ränta blir från ca 9750 kronor per månad.

- Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda radhus här i Fullerö. Uppsala är en attraktiv kommun och Fullerö hage är ett nytt spännande område. Vi säljer redan lägenheter här och att nu kunna erbjuda radhus, med priser som passar vanliga människor, känns fint, säger Erkki Eilola, projektledare på BoKlok.

Stora delar av BoKloks bostäder förtillverkas i fabrik vilket skapar effektiva tillverkningsprocesser och gör att slutpriset till kund blir lägre. Bokloks försäljningsfilosofi bygger på principen ”lika för alla” vilket innebär att bostäderna fördelas genom offentlig turordningsdragning. En turordningslista upprättas och kunder får välja den bostad som passar dem bäst.

- Vi tycker att vårt tillvägagångssätt är det mest rättvisa. Genom att utesluta budgivning i försäljningen gör vi våra hus tillgängliga för alla, utan att det tillkommer dolda kostnader eller att slutpriset blir mer än man förväntat sig. På samma gång samlar vi kunderna vilket gör att alla får träffa sina blivande grannar. Det tycker vi är viktigt! säger Erkki Eilola.

Fullerö hage är ett naturskönt bostadsområde under uppbyggnad som ligger 10 km norr om Uppsala. Här planeras det för totalt 1200 bostäder med varierad bebyggelse. De nya radhusen, BoKlok Neptunus, har skogen runt knuten, möjlighet till ett rikt friluftsliv och nära till sport- och kulturaktiviteter i Storvreta och Uppsala. Här kommer det att byggas förskola, skola, multiidrottshall och företagspark med handel och service. Stadsbussar och cykelvägar ligger i anslutning till området och bara 1,5 kilometer bort finns pendeltåg som tar dig till Uppsala på 8 min och Arlanda på 35 min.

BoKlok är ett annorlunda boendekoncept utvecklat av Skanska och IKEA. Vi bygger hållbara bostäder med god design, funktion och kvalitet till ett lågt pris. BoKlok bygger omkring 1200 bostäder per år i Sverige, Norge och Finland och hittills har vi byggt drygt 10 000 bostäder för de många människorna.