Illustration av gatuvy för det nya kvarteret BoKlok Bäcken i Gnesta.

​Turordningen avgör i försäljningen av 38 BoKlok-lägenheter i Gnesta

Lördagen den 22 maj startar försäljningen av BoKlok-lägenheter på Österkärv i Gnesta. Säljstarten kommer att äga rum på Elektron i Gnesta mellan kl. 17-19. Då är alla intresserade välkomna att lämna sin turordningsanmälan. Vid kvällens slut dras sedan en turordningslista som bestämmer vem som får välja lägenhet först, som nummer två, nummer tre osv. Inflyttning i de nya lägenheterna är planerad till våren 2019.

Lägenheterna kommer att ha ett, två, tre eller fyra rum med en yta på 31, 55, 72, respektive 85 kvm. De byggs som bostadsrätter och boendekostnaden för avgift till bostadsrättsföreningen och beräknad ränta blir ca 4700 kronor per månad för en tvårumslägenhet.

- Nu är det äntligen dags för försäljningsstart av våra nya lägenheter i Österkärv! Vår första etapp här var ju en succé och nu är det alltså dags för ytterligare 38 kloka hem att få nya ägare. Genom att förtillverka stora delar av våra hus i vår fabrik i Gullringen kan vi på väldigt kort tid få ett hus på plats. Lägenheterna här i Österkärv kommer att vara klara för inflyttning redan under våren 2019 och våra kunder behöver därför inte vänta länge på sina nya hem, säger Lary Adnan, projektledare på BoKlok.

Försäljningsfilosofin hos BoKlok bygger på principen ”lika för alla” och bostäderna fördelas genom offentlig turordningsdragning. En turordningslista upprättas och kunder får utifrån den välja den BoKlok-bostad som passar dem bäst, i tur och ordning.

- Vårt tillvägagångssätt gör att vi kan genomföra försäljningen utan krångliga kösystem och budgivningar. Vi tycker att det är det mest rättvisa - på det här sättet kan varje kund välja den bostad som de gillar bäst, utan att det tillkommer dolda kostnader eller att slutpriset blir mer än man räknat med. På samma gång samlar vi alla kunder vilket gör att alla får träffa sina blivande grannar, och det känns såklart extra trevligt, säger Lary Adnan.

Det nya kvarteret BoKlok Bäcken kommer att byggas i Österkärv, ca 1,5 km från Gnesta centrum. Här bor man mitt i den sörmländska naturen som bjuder på äventyr för alla intressen och åldrar. I närheten finns vardagens alla bekvämligheter såsom mataffärer, vårdcentral, förskolor & skolor samt restauranger & caféer. Med region- och pendeltåg når man Södertälje på 25 minuter och Stockholm C på 38 minuter. Åt andra hållet är Nyköping och Skavsta flygplats endast 35 minuter bort och det finns goda tågförbindelser från Gnesta mot Linköping, Göteborg och Örebro.