BokningsBolaget 30 år i år

I år firar BokningsBolaget 30-årsjubileum. Affärsidén har alltid utgått från möten och konferenser men tjänsterna har utvecklats och vuxit fram i takt med marknadens efterfrågan.

Leif Bergström har varit vd för BokningsBolaget i över 20 år och kan se tillbaka på en spännande och händelserik resa.

– 1984 bokade BokningsBolaget lediga kursgårdar ”snabbt, kunnigt och kostnadsfritt”. Det kan vi fortfarande göra men idag hjälper vi till med så mycket mer. Vi har utvecklats till en totalleverantör av konferenser och events i hela världen. Vi prisförhandlar, administrerar, fyller mötet med innehåll…

Under dessa 30 år har den tekniska utvecklingen gått framåt med en rasande fart. BokningsBolaget har legat i framkant och tagit tillvara på möjligheterna genom att lansera nya koncept och tjänster. Redan 1997 tog de steget ut på webben med en egen hemsida som idag är responsiv och fungerar lika bra i datorn som i mobilen och surfplattan. De har lanserat en auktionswebb, tagit fram paketlösningar för konferenser och producerat konferenskataloger och magasin.

– Ny teknik i alla ära. Det är de personliga relationerna som är avgörande. Jag har haft förmånen att vara omgiven av fantastiska kunder, leverantörer och framförallt medarbetare. Det är tack vare dessa långa och givande samarbeten som vi i år kan fira 30 år, säger Leif bergström.

Sedan 2001 samarbetar de med Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden som varje år får 0,3 procent av omsättningen på de bokningar som går genom BokningsBolaget. Under de 13 år som gått sedan lojalitetsprogrammet infördes har BokningsBolaget skänkt närmare åtta miljoner kronor.

– Det handlar om 25-50% av vår vinst varje år. Jag är stolt över att vara vd och ägare i ett företag vars vision är att bidra till en bättre värld. Att vi dessutom fyller 30 år gör mig inte mindre stolt, säger Leif Bergström.

BokningsBolaget – din totalleverantör av konferenser och events i hela världen

Ägare: Leif Bergström, Ingela Engblom, Anette Blomstrand och Marie Reese – alla verksamma i BokningsBolaget

Anställda: ca 35

Kontor: Nacka Strand och Göteborg