BokningsBolaget skänker pengar för ett hållbart samhälle

För tio år sedan skapade BokningsBolaget en egen modell för socialt ansvarstagande. Då införde de ett lojalitetsprogram med syfte att stödja miljö- och humanitära insatser. Under de år som gått har de skänkt sex och en halv miljoner kronor till fyra insamlingsorganisationer... Summan för 2010 blev 527 108 kronor.

– Vi är med största sannolikhet det företag i Sverige som skänker mest pengar i förhållande till vinsten, säger Leif Bergström vd BokningsBolaget.

Varje år går 0,3% av omsättningen på alla de konferenser och events som bokas genom BokningsBolaget till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Pengarna som de skänker dras direkt från BokningsBolagets vinst.

– Det handlar om allt från 25 till 50% av vinsten varje år och det kan nog tyckas vara en större del än vad som är motiverat rent företagsmässigt. Men vi vill känna oss som vinnare och det gör vi genom att bidra, säger Leif Bergström.

Att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility innebär att alla blir vinnare; de människor som får hjälp men också de företag som tar ansvar. Leif Bergström menar att ett strategiskt och långsiktigt arbete med CSR leder till en positiv bild av varumärket och bidrar till en ökad lönsamhet.

– Förhoppningsvis ser våra kunder lojalitetsprogrammet som en morot för att återkomma till oss med nästa bokning eller event, säger han.

Det är BokningsBolagets kunder som efter årets slut får välja hur de vill att pengarna skall fördelas mellan organisationerna. I år valde de att fördela pengarna så här:

Rädda barnen 161 368
WWF 134 623