Boliden Electro AB och LKAB i nytt stort samarbete

Boliden Electro AB tecknar kontrakt avseende installationsarbeten i Kiruna.

Kontrakten avser elinstallationer rörande en ny pumpstation ovan jord, samt en ny reagensbyggnad i anslutning till befintliga verk på LKAB’s industriområde.

-Vi har sedan februari i år etablerat oss i Kiruna, dessa två kontrakt sträcker sig från december i år fram till våren 2023 och är centrala i hela den satsningen. Vi ser mycket positivt på det samarbete vi haft under flera decennier med LKAB och är tacksamma för förtroendet som dessa kontrakt innebär, säger Jens Holmqvist VD Boliden Electro AB.

Pumpstation

Det i tid närmast liggande projektet rör en ny Pumpstation ovan jord som skall försörja verken med processvatten. Anläggningen kommer att ha en kapacitet att leverera 9000m³ vatten i timmen till verken på industriområdet. Pumparna drivs med 6000 volt och är 9st till antalet, ledningarna är 1400mm i diameter och hela anläggningen i sig andas storskalig drift.

-Det mesta i en sådan här anläggning är ju stort så klart, att frekvensomriktarna placeras i en egen byggnad säger väl en del om den saken säger Holmqvist.

Reagensbyggnad

Det andra kontraktet rör allmänkraft och belysning, samt processelinstallationer i en ny byggnad för reagensutrustning som nyttjas i förädlingsprocessen i verken. Dagens uttjänta anläggning skall bytas ut och för att då ha så liten inverkan på produktionen som möjligt byggs en ny anläggning vid sidan av, som sedan växlas in i drift efter färdigställandet.

-Tyngdpunkten i det här projektet ligger på instrument, det är en hel del styrning och övervakning, och det handlar om ett par månaders installationsarbete i alla fall för att få ordning på det hela, säger Ola Johansson Projektledare för båda projekten.

Om Boliden Electro

Boliden Electro AB är ett lokalt företag I Elbranschen som arbetar med Elkonstruktion, Elinstallation och har en Tillverkningsverkstad och huvudkontor i Boliden. Sedan årsskiftet 20/21 år har man även verksamhet och kontor i Kiruna och Malå.

Företaget omsätter ca 100 mkr/år och har ett 40-tal anställda och rekryterar för närvarande Elektriker och Automationskonstruktörer.

Se vakanser och lär dig mer om företaget på www.bolidenelectro.se

Växelnummer: 0910-69 94 00

E-post: info@bolidenelectro.se