BOLIST Nordemans med byggvaruhus i Bredbyn och Örnsköldsvik är först ut med konceptet.

BOLIST lanserar nytt butikskoncept

BOLIST-kedjan har tagit fram ett nytt butikskoncept som man nu stegvis implementerar tillsammans med sina handlare. Med det nya konceptet vill man skapa en tydligare kedjeidentitet samtidigt som man lyfter den lokala handlarens viktiga roll när det kommer till service och kunskap om den lokala marknaden. Syftet är att stärka varumärket, kundnöjdheten och i förlängningen öka försäljning och lönsamhet ytterligare.

BOLIST:s nya butikskoncept syftar till att skapa en tydligare kedjeidentitet samtidigt som man gör det enklare för kunderna att hitta det de söker och få den hjälp de behöver. Butikskonceptet inkluderar bland annat ett enhetligt grafiskt uttryck och koncept som återspeglas i butikens viktiga försäljningsytor både inomhus och utomhus. Inomhus har exempelvis skyltningen försetts med en ny bakgrund, där den orangea färgen har tonats ned och ersatts med lugnare färgsättning där produkterna ska hamna mer i fokus. Utomhus har man använt sig av den orangea färgen för att skapa en tydligare kedjeidentitet och ökad varumärkeskännedom. Man har även gjort en översyn och utveckling av belysningen för ökad försäljning, lägre kostnader och minskad miljöpåverkan.

- Det nya butikskonceptet är en del i ett pågående varumärkesarbete som syftar till att etablera en tydligare position på marknaden. I samband med detta arbete har vi även tagit fram en ny ”payoff” - ”BOLIST - Sveriges närmaste byggvaruhus”, då vi med våra närmare 160 varuhus från Ystad till Haparanda, som drivs av engagerade entreprenörer på den lokala orten, alltid finns nära våra kunder. Payoffen ska ytterligare tydliggöra vårt kunderbjudande, det vill säga våra handlares viktiga roll när det kommer till kännedom om den lokala marknaden och kundernas behov, säger Eddie Andersson, Marknadschef BOLIST/Järnia.

BOLIST Nordemans i Bredbyn och Örnsköldsvik samt BOLIST Alunda är först ut med det nya konceptet som implementerats i samband med att man flyttat till nya lokaler. Det nya konceptet kommer att rullas ut löpande till samtliga butiker som är anslutna BOLIST-kedjan och arbetet kommer att pågå under ett par år framåt.

- Konceptet syftar till att skapa en tydligare kedjeidentitet och igenkänning, men det är viktigt att det anpassas till våra handlares lokala förutsättningar och kundernas behov. Vi tror på den lokala handeln och därför är det viktigt för oss att utveckla våra byggvaruhus, säger Magnus Hemmingberg Kedjechef BOLIST/Järnia.

BOLIST är en bygghandelskedja med närmare 190 anläggningar vilket gör att vi alltid är nära dig i ditt byggprojekt. Fler av våra butiker har drivits inom familjer i generationer, vissa är nyöppnade familjeföretag och andra är stora varuhus. Gemensamt för alla är att de drivs av egna entreprenörer på orten med stor lokalkännedom tillsammans med den stora kedjans styrka. BOLIST, Järnia och XL- bygg ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.