BOLIST stärker kedjan genom digitalisering och e-handel

BOLIST stärker kedjan genom digitalisering och e-handel

Bygg- och järnhandelskedjan BOLIST integrerar den traditionella butikshandeln med en unik e-handelslösning. I början på 2014 rullas ett nytt digitalt koncept ut som möjliggör att kunden får tillgång till Sveriges starkaste sortiment på samtliga av BOLISTs 193 fysiska butiker i Sverige. Utrullningen är ett led i en offensiv att dubbla omsättningen och vinna marknadsandelar.

BOLIST rullar ut ett nytt digitalt koncept i form av Digitala Butiker, bestående av interaktiva
skärmar och pekskärmar, installerade på samtliga fysiska butiker. Den Digitala Butiken möjliggör för kunden att i butik ha tillgång till hela sortimentet oavsett om butiksytan begränsar sortimentet eller om varan är slut i hyllan.

Den Digitala Butiken i den fysiska butiksmiljön kompletteras med en integrerad e-handel som i sin
tur når kunden via datorn, surfplattan eller mobilen, där leverans och retur kan hanteras på BOLISTs samtliga butiker.

- Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och
e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta
efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i
ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger
Tomas Fritzon, VD BOLIST AB

Den offensiva satsningen möjliggörs av det kommande logistikcentret som BOLIST sätter upp i
Helsingborg. Centret blir den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där BOLISTs 193 butiker kommer fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.

- Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer
frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, säger Tomas Fritzon, VD BOLIST AB

BOLIST är en rikstäckande kedja som består av 193 oberoende bygg- och järnhandlare. Handlarna har ofta varit i branschen i flera generationer och samlat på sig en gedigen erfarenhet och stort kunnande. För mer information, besök: www.bolist.se

e-mail: tomas.fritzon@bolist.se