Bild från BOLIST Idre och den del av anläggningen som klarade sig undan branden.

Brand hos BOLIST Idre – Arbetet pågår för fullt med att få i gång verksamheten

Under natten mot tisdagen bröt en brand ut i butiken hos BOLIST Handelsgruppen Idre. Räddningstjänsten var snabbt på plats och hanterade situationen och inga personer har kommit till skada. Personalen arbetar nu intensivt med att få i gång verksamheten och man har redan levererat ut material till sina kunder.

-För oss är det viktigaste att ingen person har kommit till skada rent fysiskt. Branden orsakade dock väldigt stora skador i vår butik. Resten av anläggningen, inklusive brädgården klarade sig. Det är många personer som idag har gjort ett fantastiskt arbete utöver det vanliga, bland annat räddningstjänsten som var snabba på plats och räddade mycket av anläggningen, säger Conny Blixt, VD BOLIST Handelsgruppen.

Personalen arbetar nu intensivt för att få i gång verksamheten och man har redan hunnit med flertalet leveranser ut till sina kunder. BOLIST Idre planerar att öppna området så snart det är möjligt, men man behöver invänta polisens arbete. Personalen arbetar för fullt med att få upp en tillfällig kontors- och butiksdel där man kan erbjuda ett mindre kundanpassat sortiment.

-Vi arbetar tillsammans med många resurser och är tacksamma över det stöd som vi får. Vi har en plan för att fortsätta hålla verksamheten i gång och ska försöka se till att det här inte påverkar våra kunder och den lokala orten. I och med Handelsgruppens butiksnät så har vi flertalet butiker som kan gå in och stötta upp för att bibehålla vår höga service, närmast till hands finns BOLIST Sälen som kan bistå med utleveranser, material och personal utefter de behov som uppkommer, säger Conny Blixt.

Orsaken till branden är ännu inte klarlagt men butiken är i dialog med både polis, kommun och försäkringsbolag.

Om Handelsgruppen
Handelsgruppen, som ägs av familjen Andersson, består av åtta bygghandelsanläggningar i Dalarna, Värmland samt Västmanland. Anläggningarna finns i Sälen, Idre, Malung, Vansbro, Hällefors, Ekshärad, Leksand och Sunne. Handelsgruppen är medlem i BOLIST. Familjen Andersson äger också Sveden Trä som har egen produktion av hyvlat virke, golv, list samt träkomponenter.