Mestergruppen Sverige växer när BOLIST och Järnia öppnar fler butiker

Mestergruppen Sverige växer när BOLIST och Järnia öppnar fler butiker

BOLIST/Järnia har under 2020 öppnat tre nya butiker runtom i landet och fler är på gång. Tack vare sammanslagningen med XL-BYGG och Järnia som utmynnat i den nya koncernen Mestergruppen Sverige AB, har BOLIST fått nya ekonomiska muskler som skapat ett stort intresse från flera handlare att bli delägare i företaget.

Det var tidigare i år som den svenska marknadens största aktör inom byggvaruhandeln skapades när XL-BYGG AB, BOLIST och Järnia gick ihop under gemensam flagg. Genom den nya koncernen Mestergruppen Sverige AB har BOLIST och Järnia redan börjat attrahera nya delägare till sin sammanslutning av fria företagare i samverkan.

– Det som särskiljer BOLIST och Järnia från konkurrenterna är att vi idag ingår i Sveriges största bygghandelskedja, Mestergruppen Sverige AB. Vi har störst inköpskraft samtidigt som vi använder vår egen logistik, vilket ger en större effektivitet ute hos handlarna. Våra delägare är motiverade av sammanslagningen, och allt fler upptäcker de utvecklingsmöjligheter som har skapats, säger Magnus Hemmingberg, försäljningschef på BOLIST och Järnia.

Under våren har en ny Järniabutik öppnat i Strömstad och Bolistbutiker i Ekshärad och Högsby. I juni har även en fjärde butik nyinvigts i Skottorp som har byggts ut och ökat sitt sortiment. Butiksöppningarna hjälper inte bara BOLIST att komma närmare kunden, utan innebär även att ett flertal nya arbetstillfällen har skapats på orterna då samtliga butiker har anställt ny personal.

Magnus Sandholm är en av de nya delägare som har tagit steget till att öppna en bygghandel. Sandholms Färg och Golv AB i Högsby var tidigare en renodlad färgbutik som nu under BOLISTs varumärke förvandlats till en fullskalig, konkurrenskraftig bygghandel med en bred kundkrets.

– Vi fick ett enormt uppsving efter att vi sadlade om till BOLIST. Det är ett starkt varumärke med högt förtroende hos kunderna. För mig som delägare kändes BOLIST helt rätt. Tröskeln för att komma igång är låg då det inte krävs några större aktieposter. En annan stor fördel är att företaget verkligen bryr sig om det fria företagandet, säger Magnus Sandholm, delägare på Sandholms Färg och Golv AB.