Starkt gensvar från BOLISTs delägare kring affären med XL-BYGG

Tidigare i april kom nyheten att de två handlarägda kedjorna BOLIST och XL-BYGG går samman för att bilda den största svenska aktören inom byggvaruhandeln. När majoriteten av BOLISTs delägare följer med in i den nya koncernen kommer butikskedjorna BOLIST, XL-bygg och Järnia bestå drygt 300 butiker samt ha en butiksomsättning som uppgår till över nio miljarder kronor.

BOLIST och XL-BYGG ritar om kartan för den svenska byggvaruhandeln. I och med sammanslagningen blir de Sveriges största frivilliga byggfackhandelskedja och marknadens största inköpare av byggvaror. En överväldigande majoritet av BOLIST och Järnias handlare följer med i förvärvet.

– Det är glädjande med ett så starkt gensvar bland BOLISTs handlare, men jag är inte förvånad. Vi har under processens gång känt ett starkt stöd och en vilja bland våra medlemmar att försätta utvecklas. Det gäller framför allt utveckling av kunderbjudande till både proffs och konsument men även att fortsätta stärka den fria lokala fackhandeln, säger en av BOLISTs delägare John Davidsson som är VD på Harås Byggvaror.

Både BOLIST och XL-BYGGs struktur som medlemsägda kedjor syftar till att främja mångfald inom byggvaruhandeln, då lokala handlare har starka förankringar på sina orter. Detta ger de möjlighet att anpassa sortiment och service efter de behoven som finns just där. Affären bibehåller samma struktur där de lokala brädgårdarnas kunskap och erfarenheter värderas högt.

– Av våra 215 butiker är det enbart sju som valt att inte följa med i affären. I en verksamhet som bygger på frivillighet är det ett fantastiskt gensvar och betyg på vilket mervärde affären innebär för våra handlare. Nu kan vi fortsätta fokusera på vår ambition att möta kunden på bästa sätt, säger Tomas Fritzon, VD på BOLIST.

Affärsförslaget klubbades vid BOLIST och XL-BYGGs extrainsatta bolagsstämmor som ägde rum den 10 respektive den 27 mars och har lämnats till Konkurrensverket för prövning.

Kategorier

BOLIST AB företräder varumärkena BOLIST, Järnia och Doowin. BOLIST är en rikstäckande kedja som består av 215 bygg- och järnhandlare. För mer information, besök: www.bolist.se, www.jarnia.se, www.doowin.se

För mer information, kontakta:

Tomas Fritzon, VD BOLIST
e-mail: tomas@bolist.se