Slipade golv i damm- och luktfri miljö

Solblekta golv och vattenskador är en utmaning för dem som ska renovera gamla trägolv. Efter många års slitage har trägolvet hunnit med en hel del. Ibland så mycket att valet står mellan nytt golv eller att slipa om det. De flesta som upplevt renoveringar vet hur dammet sprids med luften och hur det kryper in i alla hörn och in i textilier. Men nu finns det en lösning på problemet med dammet. Bona, det ledande företaget inom ytbehandling av trägolv, har nyligen tagit fram ett specialanpassat dammsugarsystem, Dust Care System, som kopplas till golvslipmaskinen.

Nordea i Malmö var bland de första som fick erfara vad den nya tekniken med golvslipmaskinen Bona Belt och det nya Dust Care System innebar när deras 20 år gamla solblekta lönngolv skulle slipas. 102 kvadratmeter trägolv med inslag av heltäckningsmatta och ett konferensbord mitt i rummet blev en utmaning för Håkan Strömberg och Jonas GustafssonHåkans Golv i Simrishamn. Ett uppdrag som vittnade om hur dammfritt det kan bli när golvsliparna har redskap som är anpassade till miljön. – Medan vi golvläggare tänker på vår hälsa tänker kunderna på sitt hem. Med det nya systemet kan vi till och med tömma påsen med slipdamm utan att dammet sprids i luften och vi få en massa stoff i näsan, säger Håkan Strömberg.

Efter tömningen förs automatiskt en ny påse på plats och dammsugaren kan åter startas. När märken efter möbler som stått på samma plats i flera år och andra svåråtkomliga ytor skulle slipas, var den ergonomiska kantslipmaskinen Bona Edge ett ypperligt redskap. Även den kopplades direkt till dammsugaren som sög upp allt damm. Den 7,5 meter långa slangen från slipmaskinen till dammsugaren följde med i varje rörelse. När golvet var helt rent från gammal lack, solblekta ytor och märken från möbler var det dags för finishen. Med hjälp av Bona Buffer slipades golvet med slipnät, som gör att golvet får en fin yta inför lackning. – Eftersom vi ville behålla det ljusa golvet använde vi Bona Tempo som grundlack. Det är grundlacken som bestämmer färgen på golvet. Ovanpå grundlacken topplackades golvet med Bona Traffic två gånger, förklarar Håkan Strömberg.

Fördelen med den två-komponent vattenbaserade lacken Traffic är att den är extra slitstark och har låg glans. Lacken är följsam och spricker inte så som de gamla lackerna gjorde. Dessutom har de vattenburna lackerna mindre miljöpåverkan och är därför ett bra val för den miljömedvetne kunden. Vattenburna lacker är mer hälsosamma att arbeta med och utan den otrevliga lukt som karaktäriserar lösningsmedelsbaserade lacker. – Tyvärr väntar många golvägare för länge innan de låter slipa eller reparera sina dyra fina golv. Är golven alldeles för nedslitna eller fuktskadade kan det bli svårt att få stil på golven med hjälp av slipning. Men i de flesta fall kan en renovering rädda golven, säger Jonas Gustafsson.

På Nordea ser Premises Manager Ulf Kardel många fördelar med Bonas Dust Care System. – På Nordea öppnar vi upp alltfler av våra centrala kontor och inreder dem som kontorslandskap. Därmed kan det bli svårt att renovera utan att sprida damm i hela lokalen. Med dammfri slipning blir det möjligt att renovera golvet etappvis – dvs att frigöra en del av ytan, och renovera den utan att hela lokalen blir nerdammad.

• dammfri golvslipning
  • hållbarhet & miljö