Spindelsajt VS Boneo, det här är skillnaden

Spindelsajt VS Boneo, det här är skillnaden

Flest, unika och helt exklusiva bostäder. Den som letar efter sin nästa bostad på nätet har med säkerhet stött på de flesta superlativ i jakten på sin drömbostad. Ibland går bostäderna som finns tillgängliga på marknaden också att se på ett flertal sajter. Varför är det så? En del av förklaringen är helt enkelt att mäklare idag använder sig av flera olika kanaler för att exponera ett objekt, av den enkla anledningen att man helt enkelt vill nå en så stor målgrupp som möjligt. Ibland har du som bostadsspekulant också sett bostäder på sajter där informationen är ganska knapphändig och t.ex. bilderna är färre än brukligt i en bostadsannons. Då har du säkert varit inne på en sk spindelsajt. Sajter som helt enkelt hämtar innehåll från andra sajter, t.ex. mäklarföretagens egna hemsidor och visar upp det för sina besökare. På senare tid har spindelsajter blivit ett brinnande hett ämne då bostadssajten Habity stäms på sju miljoner kronor av mäklarbolaget Fastighetsbyrån, för vilseledande marknadsföring.

Sett utifrån kanske man kan komma sig att undra varför en tvist som denna uppstår? Borde inte ett mäklarföretag vara glada för att andra sajter speglar deras innehåll? Utfallet av en bostadsaffär landar ju ändå på mäklarens bord och inte hos sajten som exponerar objektet. Nu är det inte i sak synligheten i sig som Fastighetsbyrån vänder sig mot i första hand, utan stämningen grundas i hur Habity marknadsför sig som sajt. Plattformen har bland annat påstått sig ha det största utbudet av bostäder och det är bland annat det uttalandet som fått Fastighetsbyrån att ilskna till, i kombination med att Habity enligt mäklarföretaget saknar tillstånd att använda materialet de visar upp.

En konflikt som denna sätter naturligtvis frågan om rättigheter till bostadsinnehåll under lupp. Hur ser det då ut för Boneo? Vilka rättigheter har vi som sajt att visa upp det bostadsinnehåll som är till salu här? Det finns faktiskt en avgörande skillnad mellan en sajt som Habity och Boneo. På Boneo.se är det mäklaren själv som lägger upp bostäderna. Vi pratade med vår VD Fredrik Engdahl om hans reaktion på den uppstådda konflikten, hur det påverkar marknaden för bostadsköpare och vad som egentligen är unikt med Boneo som bostadsportal.

Nu har en sajt som spindlar bostäder till salu blivit stämda av ett mäklarföretag för vilseledande marknadsföring. Vilken är din spontana reaktion på detta?

-Det är här en fråga som har varit aktuell under en längre tid, där mäklarbolag tidigare tagit en avvaktande inställning till annonsplatser som spindlar deras innehåll utan tillåtelse, men jag tolkar det här som ett första steg i att man nu vill ta tillbaka kontroll över var och i vilka kanaler ens kunders bostadsannonser faktiskt visas. Det här är något som har efterfrågats både av mäklarbolag och kunder, där man nu ser värde i att själv vara den som väljer var och hur man syns med sina bostadsannonser.

I det här fallet gäller det sajten Habity. Vilken är den största skillnaden mellan en sajt som Boneo och Habity?

-Om man tittar på just jämförelsen Boneo och Habity så är den största skillnaden att alla bostadsannonser på Boneo har lagts upp av mäklarna själva, och på deras eller deras kunders initiativ, vi spindlar inget innehåll i och med att Boneos mål är att vara ett verktyg för mäklare och säljare som de själva kan kontrollera. För oss är det självklart att både mäklare och deras kunder har full information om, transparens och bestämmanderätt över var och hur deras bostäder annonseras.

Hur tror du att en tvist som denna kan förändra bostadsmarknaden?

-Jag tror det här kommer få fler mäklarbolag och kunder att fundera kring var och hur deras bostadsannonser syns och vad man är villig att acceptera kring spindling. Där man tidigare fick acceptera att inte kontrollera exponering av annonsen eller dess kanaler, och till viss del även såg all exponering som något positivt för försäljningen så har den trenden nu ändrats. Den trend vi ser nu är att kunder som idag ska sälja sin bostad själva vill bestämma och veta var deras bostadsannonserna syns, och att mäklare vill kunna ge tydlig och rätt information till sin kund. Överlag ser jag det som något positivt som kommer leda till bättre och ökad transparens i branschen kring bostadsannonser.

Vilket värde för säljare och spekulanter har sajter som Boneo, eller Hemnet för den delen? Jämfört med sajter som spindlar innehåll?

-Värdet med bostadsportaler som Boneo, och också Hemnet för den delen, är att det är annonseringsplatser där innehåll och annonser kontrolleras av mäklarna själva. Det betyder att informationen i bostadsannonsen och hur den ser ut kommer direkt från mäklaren, och görs ändringar eller uppdateringar av annonsen så sker det direkt via deras mäklarsystem. När bostadsannonser spindlas så finns alltid risken att innehållet inte läses in korrekt eller senaste ändringarna missats, vilket leder till att den spindlade bostadsannonsen inte har rätt information eller ser fel ut. På bostadsportaler där mäklarna själva lägger upp annonser så är det också de som kontrollerar när annonserna avpubliceras. Problemet med spindlade annonser är att de riskerar att aldrig avpubliceras, utan ligger kvar på sidan, vilket kan vara känsligt för mäklarens kunder när försäljningen är klar eller annonsen behövde plockas bort av olika anledningar.

Om jag letar efter en bostad och hittar den på Boneo, hur vet jag att den fortfarande är till salu, om den nu ligger ute på flera sajter?

-Boneo.se är direktkopplat mot mäklarsystemen vilket innebär att om en bostad är såld och mäklaren väljer att avpublicera bostaden via sitt system så plockas annonsen omedelbart bort från Boneo. Hittar du en bostad på Boneo så betyder det att mäklaren inte valt att avpublicera den och den således fortfarande är till salu. Det är inte alltid fallet med spindlade bostadsannonser då det innehållet kan baseras på bostadsannonser som nu är avpublicerade av mäklare, men den spindlade annonsen har inte uppdaterats med den informationen.

Att vara unik som sajt är något som alla sajter strävar efter, vad har Boneo som är unikt idag?

-Det som är unikt för Boneo som bostadsportal är att vi har det största samlade och unika utbudet av bostäder som ligger för kommande försäljning samt utlandsbostäder. Genom vårt nära samarbete med mäklarbolagen har vi unik tillgång till deras kommande bostäder som bara finns tillgängliga på deras egna hemsidor eller Boneo. För en besökare till Boneo.se betyder det att du kan gå till Boneo för att vara säker på att där se kommande bostäder först, eller söka runt bland mer än 10.000 annonser för utlandsbostäder i länder som Spanien, Turkiet, Frankrike, Grekland och Portugal.

Är det något annat med Boneo.se som du är väldigt stolt över just nu?

-Det jag är mest stolt över just nu är att vi har förmånen att få hjälpa Cancerfonden att uppmärksamma Rosa bandet-kampanjen på Boneo.se och i alla våra kanaler för att göra det vi kan för att skapa engagemang. Sen är jag även stolt över Boneos position på marknaden med en sådan etablerad aktör som Hemnet, där vi nu är ett självklart alternativ och en bostadsportal för alla, där vårt mål är att ge värde och finnas till för både mäklare, köpare och säljare.

Mäklarföretag i samarbete:

Hösten 2019 lanserades boneo.se – en ny sajt för digital bostadsannonsering. Bakom Boneo står flera av Sveriges största mäklarföretag. Satsningen görs i syfte att erbjuda en modern, kostnadseffektiv och användarvänlig tjänst för den som ska sälja och köpa bostad.

Sajten innehåller bostäder till salu och snart till salu, inklusive hus, bostadsrätter, fritidshus, gårdar samt tomter till salu. Dessutom publicerar sajten nyproducerade bostäder, utlandsbostäder och kommersiella fastigheter.