Var tredje mäklare och köpare spår högre bostadspriser i vår

Var tredje mäklare och köpare spår högre bostadspriser i vår

Mäklarkollen & Köparkollen, som är bostadsportalen Boneos trendspaning om bostadsmarknaden och som går ut till mäklare och besökare på Boneo, visade i januari att rekordmånga mäklare och köpare spår ökade bostadspriser i vår.

Allt fler mäklare och köpare förväntar sig högre bostadspriser de kommande tre månaderna, enligt ny statistik från bostadsportalen Boneo. I januari var andelen 30 procent för mäklarna och 35 procent för köparna – en ökning med sju procentenheter för båda grupperna jämfört med månaden innan. Det är den högsta andelen mäklare och köpare som tror på ökade bostadspriser i Mäklarkollen & Köparkollen sedan mätningen i januari 2022.

Endast en av tio mäklare och två av tio köpare tror tvärtom på minskade priser. För majoriteten, 60 procent av mäklarna och 45 procent av köparna, är förväntan att bostadspriserna förblir oförändrade – vilket indikerar en övervägande tro på en mer stabil bostadsmarknad framöver.

Parallellt med en mer stabil bostadsmarknad stod köpbenägenheten hos Boneos besökare fortsatt stadigt. 6 av 10 planerar att köpa bostad inom sex månader och knappt var femte köpare redan inom en månad.

– Vi ser en tydlig trend med fler mäklare och köpare som tror på ökade bostadspriser framöver, vilket säkerligen är en konsekvens av det senaste räntebeskedet och en nedåtgående inflation. Jag tror att det vi ser är början på en mer positiv prisförväntan och islossning på marknaden – även om det kommer ta ett tag innan vi är tillbaka på nivåer som för 12-18 månader sedan, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Mäklarkollen är en undersökning som varje månad skickas ut till Boneos över 4000 anslutna mäklare från mäklarbolag som Bjurfors, HusmanHagberg, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med flera. Där svarar de på frågor om hur de tror bostadspriserna kommer förändras under de kommande tre månaderna och om andelen bostäder som säljs som kommande försäljningar ökat eller minskat.

Boneo är en bostadsportal som matchar rätt köpare och säljare. Här hittar du bostäder till salu och kommande bostäder, eller På G som vi kallar dem, som i många fall publiceras först eller bara på Boneo. Dessutom matchas bostäder och nybyggnadsprojekt mot över 500 000 köpsugna personer som varit på visning av liknande bostäder just nu. Allt för att alla parter ska hitta rätt match.