Bonnier Fastigheter emitterar framgångsrikt sitt första gröna obligationslån

BONNIER FASTIGHETER EMITTERAR SIN FÖRSTA GRÖNA OBLIGATION

AB Bonnier Fastigheter Finans (publ) ("Bonnier Fastigheter") emitterade igår sin första gröna obligation om 1 000 MSEK. Obligationen har en löptid om fem år, löper med en rörlig ränta om STIBOR 3m + 1,20% och emitteras under ett ramverk om 2 000 MSEK. Den gröna obligationen avses noteras på Nasdaq Stockholm Sustainable Bond List.

Obligationen mottogs väl av marknaden och 20 svenska och internationella investerare deltog i transaktionen. Emissionslikviden från obligationen kommer att användas i enlighet med Bonnier Fastigheters gröna ramverk, vilket innebär finansiering eller refinansiering av bland annat gröna fastigheter, investeringar i energieffektiviseringar, investeringar i förnyelsebar energi samt eldrivna transportlösningar.

Nordea och SEB har agerat finansiella rådgivare för transaktionen. SEB har agerat rådgivare för det gröna ramverket. Mannheimer Swartling har agerat legal rådgivare.

- Vi är mycket glada och stolta över att intresset är så stort för Bonnier Fastigheters första gröna obligation. Vi har en ambitiös tillväxtplan och att emittera gröna obligationer är en del av vårt arbete med att bedriva en långsiktigt hållbar verksamhet, säger Tomas Hermansson, VD Bonnier Fastigheter.

För mer information:

Tomas Winqvist, vd AB Bonnier Fastigheter Finans (publ) och Group Treasurer Bonnier Group, 08-736 40 41, tomas.winqvist@bonnier.se

Tomas Hermansson, vd Bonnier Fastigheter, 070-553 80 98, tomas.hermansson@bonnierfastigheter.se

Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostäder och Service. Merparten av fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.