Bonnier Fastigheter hyr ut 7 400 kvm i Cykelfabriken Uppsala

Bonnier Fastigheter hyr ut 7 400 kvm i Cykelfabriken Uppsala

Bonnier Fastigheter hyr ut 7 400 kvm, en hel fastighet, i Cykelfabriken i Uppsala. Den nya hyresgästen är det globala företaget Olink Proteomics. Fastigheten Vega i Cykelfabriken kommer att renoveras till toppmoderna verksamhetslokaler för att tillgodose Olinks växande behov och visioner.

Den över hundra år gamla byggnaden Cykelfabriken var från början norra Europas största cykelfabrik. I Cykelfabriken kommer den nya hyresgästen Olink, som idag sitter i flera olika lokaler, samla sin verksamhet i moderna kontors- och labblokaler i ett eget hus.

Cykelfabriken förvärvades 2020 av Bonnier Fastigheter. Lokalerna kommer nu att renoveras vilket innebär en effektivisering av lokalerna. Bland annat kommer ett ljusschakt att tas upp och fasaden kommer att kompletteras i flera delar.

Även utvändigt står kvarteret kring Cykelfabriken inför en upprustning. Visionen är att skapa ett levande, grönt och inkluderande kvarter. Fastigheten med tillhörande utomhusytor ska öppnas upp för att få bättre flöden och därmed skapa ett tryggare kvarter.

- Olink har bara påbörjat sin framgångsresa och vi är glada över att vara med och skapa bättre förutsättningar för deras vidare utveckling. Vi har ett mycket bra samarbete och har redan åstadkommit mycket tillsammans på kort tid. Vi ser fram emot en fortsatt bra och långsiktig relation, säger Lars Skoglund, Marknadsområdeschef Bonnier Fastigheter Uppsala.

- Olink skall med hjälp av vår unika teknologi inom proteinforskning och analys vara med och driva framtidens sjukvård globalt och kommer att fortsätta att expandera kraftigt. Tillsammans med Bonnier Fastigheter skapar vi nu ett ändamålsenligt och modernt huvudkontor här i centrala Uppsala som kommer att vara en samlingspunkt för vårt globala bolag. Vi ser fram emot att kunna samla hela organisationen i nya, fina lokaler att växa och trivas i, samt att bidra till att stärka Uppsalas Life Science industri som i och med detta får en naturlig samlingspunkt i den centrala staden. Vi ser stor potential i att Uppsala- och Stockholmsområdet fortsätter att utvecklas till ett ledande Life Science/Biotech kluster i Europa och i världen, säger Fredrik Netzel, COO, Olink.

Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostäder och Service. Merparten av fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.