DE NOMINERADE TILL HORNSTULLSPRISET 2022 ÄR

Det är för nionde året som Hornstull Centrum delar ut Hornstullspriset. Hornstullsborna har traditionsenligt nominerat sina favoriter. De som har chans att tilldelas utmärkelsen i år är:

KRISTINEHOVS MALMGÅRD

I en oas belägen i kvarteret Graniten, Högalid ligger den gustavianska Kristinehovs Malmgård från år 1790. Malmgården är ett föreningsdrivet kulturcentrum och fungerar som en samlingspunkt för allt ifrån privata namngivningar till AA-möten. Med en välkomnande lantlig känsla bland frigående höns kan besökarna uppleva gratis kulturevenemang, fira bröllopsmiddag eller gå på Bellmanjulbord. Medan aktiviteterna följer med i tiden, får platsen fortsätta vara en del av en svunnen tid genom varsam restaurering och kärleksfullt underhåll.

HÅLLBARA REIMERSHOLME

För två år sedan startades en ideell förening för de drygt 3000 invånarna på Reimersholme. Genom grannsamverkan arbetar gruppen med att minska öns miljöpåverkan och samtidigt stärka gemenskapen bland de boende. Under fyra kategorier ”Avfall/Återvinning och återbruk”, ”Energi”, ”Grönska/Biologisk mångfald” och ”Transport” uppstår allt från bytesdagar till bättre grönområden till pollinerare. Hållbara Reimersholme är ett praktexempel på hur lokala initiativ kan verka som modell och förhoppningsvis spridas till andra delar av Hornstull.

PARKLEKEN HÖGALID

Den populära kommunala verksamheten Parkleken Högalid är en välbesökt plats belägen strax nedanför Högalidskyrkan. Här kan alla mellan 0 och 12 år leka tillsammans med parklekens engagerade och utbildade personal. Det är öppet i ur och skur och ingen föranmälning krävs. Antingen leker man fritt eller så tar man del av lärarledda aktiviteter inom allt från odling till grillning. Att personalen är uppskattad är tydligt – det är för andra året i rad som Parkleken är nominerad.

Hornstullspriset delas ut 6 april. Ett bidrag om 20 000 kronor ämnat till att utveckla verksamheten i Hornstull tilldelas vinnaren.

Vinnare genom åren

2021 Odla Ihop Tanto

2020 Frälsningsarmén Hornstull

2019 Skolverksamheten CSI 1-6, lärare och specialpedagoger vid Högalidsskolan

2018 Mikael Englund, butiksägare Mickes skivor

2017 Lilleba Huttunen, ”loppisdamen”

2016 Glad Stad (Hornstulls Marknad)

2015 Imre Nagy, badmästare på Liljeholmsbadet

2014 Sanna Granbeck, polis

Om Hornstull Centrum Södermalms västra udde har alltid varit livlig. Förr med fabriker, arbetarbostäder och ståtliga malmgårdar. Nu med ett myller av handel, nöje och vardagsliv. Ta en cortado till frukost och fixa naglarna på lunch. Smit iväg till barberaren och hyr verktyg på vägen. Ta en AW i en av världens bästa barer och förlora dig bland krogar, caféer och klubbar. Välkommen till Hornstull Centrum! Hornstull Centrum ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.