EWA MUNTHER VINNER HORNSTULLSPRISET 2024

EWA MUNTHER VINNER HORNSTULLSPRISET 2024

När Ewa Munther prästvigdes 2001 lade hon en karriär som skådespelare på hyllan. Men förmågan att föra samman sina medmänniskor tog hon med sig in i prästämbetet. I Högalids församling är hon djupt uppskattad av församlingen men även bland de som träffar henne utanför kyrkbacken. På eget bevåg drar hon sin skrinda ner till Hornstull och väntar på de som behöver en själ som lyssnar. Ewa har en sällsynt förmåga att sträcka ut sina händer och öppna på tyngda hjärtan – och gör därmed Hornstull till en ljusare plats.

– Det är första gången vi fått in så många nomineringsförslag för en och samma person och dessutom från så spridda åldersgrupper, unga, gamla och de däremellan. Det imponerade på hela juryn och är ett starkt kvitto på Ewas engagemang och inkludering, säger Charlotte Look, marknadsansvarig, Hornstull Centrum.

Ewa Munther blir härmed den elfte pristagaren. Hon belönas i sitt ämbete med 10 000 kronor. Bakom priset står Hornstull Centrum som sedan öppningen i april 2013 värnar om det lokala. Hornstull Centrum utser priset och delar även ut ett stipendium på 10 000 kronor till vinnaren. Prispengarna ska användas i den befintliga verksamheten eller till framtida projekt som stärker stadsdelen. Förslagen kommer från allmänheten och en jury överväger alla kandidater som inte vunnit tidigare.

Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostad och Invest. Merparten av de direktägda fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.