HORNSTULL FÅR SVERIGES FÖRSTA CLAS OHLSON COMPACT STORE

Det händer mycket i Hornstull: 27 oktober öppnar Clas Ohlson Compact Store som är en mindre butik än vanligt där man dessutom kan hyra verktyg. Samtidigt blir restaurangen Klang Market större och Linje Tio har vunnit pris som en av världens bästa barer.

Sedan HORNSTULL slog upp portarna har handelsplatsen blivit allt mer populär, och har en positiv utveckling både när det kommer till besöksantal och omsättning. År 2015 besökte hela 7,5 miljoner personer HORNSTULL. Den 27 oktober får HORNSTULL dessutom ett efterlängtat tillskott i form av Clas Ohlson Compact Store - en mindre butik än vanligt men fylld med massor av smarta produkter. Här kan man också hyra utvalda verktyg till sina hemmaprojekt. Det är första gången hemmafixar-kedjan väljer att etablera den här sortens mindre butik i Sverige.

–Vi frågade Hornstullsborna i en oberoende undersökning vilka butiker de önskade sig av handelsplatsen, det visade sig att hemmafix var ett av de mest efterlängtade områdena och då Clas Ohlson företrädesvis, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig, HORNSTULL.

Utöver den välkomna nyetableringen Clas Ohlson kommer den asiatiska matkedjan Noodle Mama att slå upp portarna. Därefter kommer Klang Market att utöka sin verksamhet genom att öppna en större restaurang med fler platser, även fortsättningsvis på samma adress. I handelsplatsen finner man dessutom Linje 10, som första svenska bar någonsin, på den åtråvärda listan The World’s 50 Best Bars (plats 25).

– Det är mixen som efterfrågas. Små självständiga aktörer men även de kedjor som vanligtvis finns i ett handelscentrum, säger Sara Falkevik. Det är viktigt för oss att hitta en bra balans som passar de som bor och verkar här, och vi kommer även fortsättningsvis vara lyhörda inför besökarnas önskemål.

Om Clas Ohlson

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om över 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.

Om Hornstull

Vi pratar inte om livsstil, kallar inte heller Hornstull för Stockholms Brooklyn och är absolut inte Skandinaviens största galleria. Vi är ett stadsdelscentrum. I Hornstull kan du ta en öl, köpa värktabletter, handla mat, shoppa kläder och vänta på bussen hem. Här hittar du sådant som du brukar hitta i ett vanligt centrum – H&M, Hemköp och 7-eleven på hörnet. Men vi har också en hemliga bar, några riktigt bra restauranger, en populär karaokeklubb och en äkta barberare. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastighteter.

Välkommen till 36 butiker, caféer och restauranger

Långholmsgatan/Hornsbruksgatan.