NOMINERA TILL HORNSTULLSPRISET 2021

Den 17 februari drar nomineringen igång till det årliga Hornstullspriset. Nomineringsperioden är drygt en månad lång och stänger söndag 14 mars. Vem har varit särskilt viktig för stadsdelen i år?

Hornstullspriset uppmärksammar lokala hjältar – företag, organisationer eller privatpersoner som gör Hornstull till en bättre plats. Hornstull Centrum delar nu för åttonde året i rad ut priset som består av ett stipendium på 20 000 kronor. Prispengarna ska användas i den befintliga verksamheten eller till framtida projekt som stärker stadsdelen.

Tidigare år har priset bland annat gått till närpolisen Sanna Granbeck, organisationen bakom Hornstulls Marknad och Mikael Englund som äger den lokala butiken och mötesplatsen Mickes skivor. Förra året gick priset till Frälsningsarméns Sociala center på Långholmsgatan.

– Vi vill vi lyfta de positiva krafterna som finns i våra kvarter, i år kanske mer än någonsin. Många har arbetat hårt för att klara av restriktioner och andra omställningar i livet. Det är ett perfekt läge att nominera de som kämpat i och för Hornstull, säger Sara Falkevik marknadsansvarig, Hornstull Centrum.

Vem som helst får skicka in ett eller flera förslag. Juryn överväger alla kandidater som inte vunnit priset tidigare. Ange namn på person/organisation/företag samt eventuella kontaktuppgifter. Skriv några rader om verksamheten/personen samt en kort motivering. Skicka in via: mail, Instagram eller på Hornstull Centrums Facebooksida senast den 14 mars.

24 mars offentliggörs de tre nominerade. Vinnaren koras 7 april.

Vinnare genom åren

2014 Sanna Granbeck, polis

2015 Imre Nagy, badmästare på Liljeholmsbadet

2016 Glad Stad (Hornstulls Marknad)

2017 Lilleba Huttunen, ”loppisdamen”

2018 Mikael Englund, butiksägare Mickes skivor

2019 Skolverksamheten CSI 1-6, lärare och specialpedagoger vid Högalidsskolan

2020 Frälsningsarmén Hornstull

Ladda ner nomineringsvideon, den är fri att dela: https://www.dropbox.com/s/am5i1jbiziq8knj/Hornstullspriset_-_2021_Micke_Version_2.mp4?dl=0

Om Hornstull Centrum Södermalms västra udde har alltid varit livlig. Förr med fabriker, arbetarbostäder och ståtliga malmgårdar. Nu med ett myller av handel, nöje och vardagsliv. Ta en cortado till frukost och fixa naglarna på lunch. Smit iväg till barberaren och hyr verktyg på vägen. Ta en AW i en av världens bästa barer och förlora dig bland krogar, caféer och klubbar. Välkommen till Hornstull Centrum!

Hornstull Centrum ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.