Hög ljudnivå ett problem på restauranger

Hög ljudnivå på restauranger kan vara påfrestande för alla, inte bara för de 1,4 miljoner svenskar som lider av någon typ av hörselnedsättning. Enligt en undersökning från Hörselskadades riksförbund har varannan svensk svårt att höra och samtala på kafé och restaurang och fyra av tio restauranganställda tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem. Dagens avskalade inredningar har bara förvärrat problemen, vilket har fått Bookatable att lista de mest ljudvänliga restaurangerna.

Hög bakgrundsmusik, slamrande porslin och högljudda röster kan få ljudstyrkan på en restaurang att uppgå till 90 decibel, vilket motsvarar ljudnivån på en gräsklippare. Detta kan upplevas som obehagligt i sig, och inte minst bidra till att det blir svårt att kommunicera med sitt sällskap.

Enligt undersökningen från Hörselskadades Riksförbund (HRF) har varannan svårt att höra och samtala på kafé/restaurang och fyra av tio restauranganställda tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem. En bidragande orsak till problemen är att ljudet av röster, steg, slamrande porslin, bakgrundsmusik, brummande kyldiskar och skrapet av stolsben förvrängs och mångfaldigas när det studsar mellan hårda ytor i minimalistiska lokaler med dålig akustik. Det leder till att gästerna höjer rösten, vilket i sin tur bidrar till att skruva upp bullerspiralen till ett oväsen som stör samtal och trivsel.

På senare tid har problemet med hög ljudnivå uppmärksammats allt mer och initiativ har startats för att komma till bukt med problematiken. Exempelvis startade HRF tillsammans med före detta kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth en arbetsgrupp för att jobba för bättre ljudvolymer på restauranger, och i dag är det vanligt att matrecensenter lyfter fram god ljudmiljö i restaurangrecensioner.

Bookatable, Europas största onlinesajt för restaurangbokningar, uppmärksammar nu problemet och presenterar en lista över de restauranger som lämpar sig bäst för de som av någon anledning föredrar en lägre ljudnivå.

– Många restauranger arbetar målinriktad med sin inredning för att dämpa ljudnivån med hjälp av exempelvis mattor, tavlor, gardiner och akustikfiltar under bord och stolar. Trots det räcker det inte alltid hela vägen fram och finner du att restaurangen har för hög ljudnivå går det alltid att be om ett lugnare bord och att be personalen dra ner volymen på eventuell bakgrundsmusik, säger Jonas Carlén, Regional Director på Bookatable i Sverige.

Bookatables lista över restauranger med låg ljudnivå:

1.Proviant

2.Kasper Restaurang och bar

3.Tennstopet

4.Naturligtvis

5.Il conte

emma.nordenstaaf@spotlightpr.se
Telefon: +46 (0)704 - 29 99 59

• Turism

Bookatable är, med över 15 000 restauranger och miljontals bokande gäster varje månad, Europas största onlinesajt för restaurangbokningar. Bookatable verkar för att föra samman krögare och gäster via en enda, levande och dynamisk mötesplats. Bookatables huvudkontor ligger i London, med lokala kontor i Hamburg och Stockholm. Bookatable har restauranger i över 39 länder och tar bokningar från fler än 34 länder. Exklusiv samarbetspartner är Michelin.

Bookatable låter gäster utforska, upptäcka och boka restauranger snabbt och enkelt via sin app och webbsajt - direkt mobil, läsplattan eller via en dator. Från centralt belägna toppkrogar till lokala matställen och välrenommerade Michelinstjärnkrogar – med mer än tusentals restauranger över hela Europa att välja bland har Bookatable allt. Bookatable hjälper restauranger som exempelvis Pied a Terre, Pizza Express och Hilton med onlinebokningar genom deras egna webbsajter, Bookatable.com och andra nyckelpartners som Tripadvisor.co.uk, SquareMeal.co.uk, Michelin.fr, Reserviermich.de och Restaurangkartan.se. Bookatables prisbelönta molnbaserade teknologi hjälper restauranger att hantera bokningar och bordsplaceringar och att säkerställa optimala sittningar och förmedlar över 2.5 miljoner gäster till sina restaurangkunder varje månad.