Höstens restauranghändelse: Krogveckan 9–18 september

Högtryck på bokningsfronten med 25 000 förväntade matgäster

Krogveckan är en succé och under våren slogs alla rekord med över 20 000 gäster fördelade på 164 restauranger runt om i Sverige. I september är det alltså dags för tredje omgången av det populära evenemanget, då restaurangbesökarna under tio dagar får möjlighet att äta två rätter från en specialkomponerad meny för 200 kronor per person.

Redan nu står det klart att ett stort antal restauranger tänker medverka och bland dem märks bland annat Stallmästaregården och Verandan på Grand Hotell i Stockholm, samt Avalon i Göteborg. I år kryddas upplägget med tips på menyer som tidigare attraherat många Krogveckan-gäster, samt förslag på hur restaurangerna kan utveckla erbjudandet med merförsäljning.

- För de krogar som medverkar kommer både uppmärksamheten och bokningsgraden att få en rejäl skjuts, säger Tina Gustafsson, Livebookings nordiska försäljningschef. I höst siktar vi ännu högre än sist och vill nå 25 000 matgäster.

Konceptet Krogveckan har redan blivit ett begrepp inom press och bloggvärlden och de två tidigare krogveckorna blev flitigt omnämnda. Även i år kommer Krogveckan att marknadsföras brett, och de medverkande restaurangerna kan se fram emot exponering via en omfattande e-postkampanj, annonsering utomhus och genom Livebookings partners.

För restaurangerna ger Krogveckan möjlighet att nå nya kundgrupper och dessutom chansen att fylla borden under de lugnare veckodagarna. Vårens Krogvecka gav de medverkande restaurangerna mersmak: hela 97 % av krögarna uppgav då att de vill vara med igen. Av matgästerna passade 86 % på att prova en restaurang de annars inte brukar gå till, och 88 % gillar Krogveckan så mycket att de tänker rekommendera evenemanget till sina vänner.

- Vi vill få nya gäster att upptäcka Babar & Restaurang och genom Krogveckan har vi hittat ett perfekt sätt, säger Krister Edvén, krögare på Babar. Det förvånar mig att inte fler restauranger i Göteborg är med, det är ett perfekt tillfälle att locka folk till krogen och det finns stora möjligheter till merförsäljning när gästerna väl är här.

Om man som krögare är intresserad av att vara med i Krogveckan går det bra att anmäla sin krog direkt på www.bookatable.com/krogveckan-anmalan. Själva bokandet av bord görs via webbsidan www.bookatable.com och bokningen för Krogveckan öppnar 31 augusti.

För mer information, kontakta:

Ulrika Mann, JustPR
ulrika.mann@justpr.se

Livebookings har världens enda globala och webbaserade restaurangtjänst för bokning och marknadsföring. Vi levererar över en miljon gäster varje månad till över 9 000 restauranger, bland annat Grill, Mathias Dahlgren Matbaren, Eriks Gondolen, Sturehof, Riche, Berns Asiatiska, East och Gordon Ramsey Holdings. Med vårt bokningsverktyg kan restauranger erbjuda sina gäster att enkelt och kostnadsfritt boka bord på nätet, samtidigt som de kan hantera bokningarna effektivt och bygga upp en värdefull kunddatabas. Vi stödjer aktivt våra kunder med specialerbjudanden, nätkampanjer och annat som lockar nya gäster och behåller de gamla. Vår konsumentsajt Bookatable.com och vårt nätverk med över 300 distributionspartner, t ex lastminute.com, Eniro.se och Restaurangguiden, ser till att våra erbjudanden når vitt och brett.

Företaget har sin bas i London med kontor över hela Europa och USA. Med kunder i 23 länder är Livebookings det ledande nätbokningsföretaget i Europa. Det övergripande målet är att kunderna ska öka sin lönsamhet och fler ska upptäcka hur trevligt det är att äta ute.