Matfantaster med dålig framförhållning – här är våra restaurangvanor

En kvinnlig, kvällstrött matfantast med dålig framförhållning. Så ser bilden av den typiske restaurangbesökaren ut efter en djupdykning i Bookatables bokningsstatistik. Och av statistiken att döma är de många - bordsbokningarna har ökat med 37 procent mellan 2015 och 2016.

Svenskarnas kärlek till gastrovärlden fortsätter att växa. I år stoltserar 24 svenska restauranger med en eller flera stjärnor i Guide Michelin och bokningsstatistik från Bookatable visar att det är just finkrogarna som lockar flest, med 58 procent av de totala bokningarna. På förstaplats över de 10 mest bokade restaurangerna finns Taverna Brillo, känd för att rymma både matsal, bageri, pizzabutik, orangeri, glassbar, charkuteri, två barer och en delikatessbutik under ett och samma tak. Det är andra året i rad Taverna Brillo är den mest bokade restaurangen i Bookatables bokningssystem.

– Det är otroligt glädjande att se att vi även i år hamnar i topp. Efter att ha varit igång i lite mer än tre år vågar vi oss på att säga att vi har lyckats skapa en välkomnande atmosfär som våra gäster trivs i. Det generösa utbudet med alltifrån café, charkuterier, blommor till matsal och barer kombinerat med öppettider från tidig morgon till sen natt gör att det alltid finns tillfällen och anledningar att besöka oss, säger Peder Lindh, restaurangchef på Taverna Brillo.

Reservationer tidigt på kvällen allt populärare

Den vanligaste tiden att boka bord till är kl. 18. Bokningsstatistiken från Bookatable visar att det är en stigande trend, som har ökat med 7 procent mellan 2015 och 2016 och utgör 26 procent av alla bokningar.

– Tidiga reservationer gör det enklare att boka bord på populära restauranger som annars känns omöjliga att få plats på. Plus att det finns många fördelar med att gå ut klockan sex. Då får du njuta av ett tystare rum, kan ha en lugn konversation och ta in den fantastiska atmosfären. I tid med att klockan slår åtta har restaurangen vaknat till liv med gäster. I grund och botten är tidigare restaurangmiddagar det bästa av två världar: först kan du njuta av restaurangen som ditt eget lilla gömställe och sen får du se restaurangen i sin fulla prakt, utan att behöva armbåga din väg genom folkmassan, säger Jonas Carlén, Regional Director på Bookatable.

Ett bord för två, tack.

55 procent av alla bokningar är för bord för två, följt av 18 procent som är för fyra. När det kommer till den populäraste veckodagen att äta ute råder nästintill dött lopp. Lördagar vinner dock knappt med 24 procent mot fredagar med 22 procent. Samtidigt indikerar statistiken att det inte är hela helgen som lämpar sig för restaurangbesök, söndagar är den näst minst populära dagen med 8 procent av bokningar, vilket enbart slås av måndagar, till vilken endast 7 procent av borden bokas.

Spontanitet styr våra restaurangvanor

Av bokningsstatistiken att döma ter sig våra restaurangvanor relativt oplanerade. 25 procent bokar timmarna innan medan 45 procent gör det en dag i förväg. Endast 4 procent bokar en månad i förväg. För bokningarna står nästan alltid en kvinna; 72 procent av de som bokar är kvinnor.

De mest bokade restaurangerna

Mellan 2015 och 2016 har bordsbokningarna ökat med 37 procent. Det är på Östermalm, särskilt kring Stureplan, favoriterna ligger med 6 placeringar på 10-i-topplistan över de mest bokade restaurangerna.

2016                              2015

1. Taverna Brillo 1. Taverna Brillo