BookBeat slog rekord i nya användare och lyssning under juli

BookBeat slog rekord i nya användare och lyssning under juli

Sommaren har de senaste åren varit högsäsongen för ljudböcker. Med ett undantag, 2020 såg BookBeat inte den traditionella ökningen under sommarmånaderna. Istället var inflödet 2020 som störst under våren och slutet på året när världen stängde ned med anledning av pandemin. Steg för steg har världen öppnat upp under 2021 och det verkar innebära en återgång till tidigare sommarvanor när BookBeat i juli slog rekord i antalet nya användare som registrerat sig för tjänsten. Samtidigt uppmättes det högsta antalet lyssnade timmar någonsin i BookBeat.

- Vi såg redan i början av juni att vi fick ökad effekt på marknadsföringen och sen har det höga inflödet fortsatt hela sommaren. Aldrig har så många människor valt att prova BookBeat under en månad och spenderat så mycket tid i ljudböckerna som i juli 2021. Allt tack vare teamet som varje dag ser till att vi kan erbjuda den bästa användarupplevelsen och det bästa erbjudandet på marknaden, samtidigt som vi tagit ledarskap i att utveckla tillväxtdrivande marknadsföring som ständigt får fler att upptäcka oss på alla våra kärnmarknader, säger Niclas Sandin, VD på BookBeat

Tidigare i år passerade BookBeat milstolpen 500 000 betalande användare, de finns framförallt på kärnmarknaderna Sverige, Finland, Tyskland, Danmark och Polen. Förutom rekordnoteringen i juli har även det totala inflödet av nya användare som provat BookBeat under årets första sju månader varit det högsta någonsin.

- Resan mot att vi ska förtjäna en naturlig plats i minst en miljon människors vardag fortsätter, vi tar den steg för steg med hundratusen i taget. Nästa steg är 600 000 betalande användare som vi siktar på att nå vid årsskiftet, säger Niclas Sandin

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books som är en av Europas ledande förlagsgrupper med en omsättning på 6,1 miljarder 2020. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 100 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm, lokala kontor finns i Karlstad, Helsingfors, Berlin och Warsava. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat passerade 500 000 betalande användare andra kvartalet 2021. För mer information: www.bookbeat.se

Presskontakt VD, BookBeat 070 742 50 90

Anna Riklund