Kathrin Rüstig

BookBeat stärker sitt tyska team

Den 15 januari ansluter Kathrin Rüstig till BookBeat som Director Publisher Relations med ansvar för att utveckla katalogen på den tyska marknaden. Kathrin kommer senast från en senior roll inom Audibles tyska verksamhet där hon, som en av de första anställda, varit med under tjänstens tillväxtresa de senaste tretton åren. Innan dess arbetade hon i början av 2000-talet som kategoriansvarig för Amazons tyska bokverksamhet.

- Vi är väldigt glada över att Kathrin väljer att bli del av BookBeats tyska team. Förutom ett brinnande intresse för att sprida BookBeat och lyssnandet till fler besitter Kathrin, med sina totalt arton år på Amazon och Audible, erfarenhet om marknaden och digital tillväxt i bokbranschen som är mycket imponerande och svår att matcha,säger Niclas Sandin, VD BookBeat.

Under hösten 2017 inledde BookBeat sin experimentfas på den tyska marknaden genom att de första femtio förlagen anslöt sig och tjänsten öppnades för de första användarna. Samtidigt som tjänsten började anpassas till de lokala behoven fortsatte byggandet av den tyska organisationen och katalogen. Kathrin Rüstigs fokus kommer ligga på att fortsätta få den tyska ljudbokskatalogen att växa.

- Innehåll, bra innehåll, är kärnan i ett starkt erbjudande! Att snabbt och sedan löpande utöka BookBeats katalog är därför otroligt viktigt. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med teamet ta mig an den utmaningen och i nära relation med ljudboksförlagen fortsätta få katalogen att växa, säger Kathrin Rüstig, Director Publisher Relations, BookBeat Tyskland.

I samband med att Kathrin Rüstig ansluter sker även flera andra tyska rekryteringar när Bookbeat utökar sin satsning på den tyska marknaden och planerar att inleda en bred lansering under 2018. Den tyska verksamheten kommer även fortsättningsvis att drivas av teamet från huvudkontoret i Stockholm. Kathrin Rüstig kommer i huvudsak att arbeta från Berlin.

- Potentialen på den tyska marknaden är fantastisk och vi satsar långsiktigt för att vara med att bygga den digitalt. Kathrin är ytterligare en viktig pusselbit till BookBeats starka team som kommer att se till att vi, tillsammans med förlagen, lyckas ta nästa steg när vi 2018 inleder vår breda lansering på den tyska marknaden, avslutar Niclas Sandin.

Niclas Sandin,VD BookBeat
niclas.sandin@bookbeat.com

OM BOOKBEAT
BookBeat AB är en streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 lanserades tjänsten brett på den svenska marknaden. Idag har företaget 37 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland. Bolaget fortsätter att expandera på nya marknader. För mer information: www.bookbeat.se