Grafen visar BookBeats intäkter per år i miljoner kronor 2016-2023

BookBeat växte med 28 procent 2023 - passerade en miljard i intäkter och 900 000 användare

Streamingtjänsten BookBeats intäkter och antalet betalande användare växte med 28% under 2023. Totalt uppgick intäkterna under 2023 till 1,122 miljarder kronor (877 miljoner kronor 2022). Över 70 procent av intäkterna kom från internationella marknader. Antalet betalande användare ökade 2023 med 200 000 till 915 000 vid årets slut (715 000 2022). Under det fjärde kvartalet visade BookBeat även ett positivt EBITA-resultat.

- Att passera miljarden är en otrolig milstolpe för BookBeat. Det känns nästan overkligt att tjänsten vi började bygga för åtta år sedan blivit en naturlig del av över 900 000 människors vardag, både i Sverige och internationellt. Samtidigt som vi 2023 ökade intäkterna med 28 procent nådde vi också ett positivt resultat det fjärde kvartalet. Jag är stolt över teamet som 2023 visade att vi inte bara kan växa, utan också lyckas med balansakten att göra det på ett lönsamt och hållbart sätt, säger Niclas Sandin, VD på BookBeat

Största gruppen av nya användare under 2023 var mellan 25-34 år gamla. På helårsbasis betalade en BookBeat-användare i snitt över 1 500 kronor för tjänsten (inklusive moms). Av de intäkterna gick majoriteten tillbaka till förlagen och författarna. Sedan BookBeat lanserades brett 2016 till slutet av 2023 har 2,65 miljarder kronor betalats ut till förlag i Sverige och internationellt.

- Genom att göra det enkelt att upptäcka och lyssna på böcker bidrar vi till hela bokmarknadens tillväxt. Ett bra exempel på det är att vi lyckats särskilt bra med att locka människor runt 30 att via BookBeat köpa böcker för i snitt över 1 500 kronor årligen. Detta har gjort att vi sedan lanseringen betalat ut 2,65 miljarder till de förlag och författare som skapat böckerna våra användare inte kan få nog av, säger Niclas Sandin

BookBeats mål för 2024 är att fortsätta växa med över 20 procent, passera en miljon betalande användare, och visa ett positivt EBITA-resultat för hela året. Inledningen av 2024 visar en fortsatt stark utveckling. I januari nådde BookBeat det högsta antalet nya användare någonsin och ökade inflödet på alla marknader mot 2023. Det syntes även i intäkterna som växte med 25 procent i januari i jämförelse med 2023.

– Vi har skapat ett momentum som vi ska bygga vidare på. På etablerade marknader som Sverige, Tyskland eller Finland, där exempelvis över 300 000 av de 5,5 miljoner invånarna redan använder BookBeat, ser vi en fortsatt stor potential i att locka nya lyssnare som ännu inte provat ljudböcker. Det bekräftar starten på året där vi slog alla tidigare rekord i nya användare. Vi har också höga förväntningar på våra tillväxtmarknader, Norge, Nederländerna och Polen, under 2024, säger Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com