Från BookBeats polska hemsida. Polen är en av BookBeats nya kärnmarknader.

BookBeats tillväxt fortsätter - intäkterna ökade 69 procent årets första nio månader

Under årets första nio månader har BookBeats intäkter ökat med 69 procent i jämförelse med motsvarande period 2019. Tillväxten under 2020 gör att intäkterna på helårsbasis (de 12 senaste månaderna, inklusive fjärde kvartalet 2019) nu överstiger 450 miljoner kronor. Under det tredje kvartalet noterades den högsta kundlojaliteten någonsin bland de betalande användarna på BookBeats tre största marknader Sverige, Finland och Tyskland. Under september har även de första breda lanseringskampanjerna inletts i Danmark och Polen.

- Tillväxten fortsatte under det tredje kvartalet på alla våra kärnmarknader där vi nu räknar in Danmark och Polen. Vi noterar en viss förskjutning av tillväxten hittills i år mot ett vanligt år där en del av den positiva effekt vi vanligtvis ser under sommaren kom redan i vår. En annan sak vi noterar under det tredje kvartalet är att vi hade den högsta kundlojaliteten någonsin, aldrig har en så liten andel av de betalande användarna avslutat sin prenumeration vilket är ett bra betyg på allt vi gör, säger Niclas Sandin, VD BookBeat

BookBeat beräknas passera 500 miljoner kronor i helårsintäkter 2020 samt milstolpen 400 000 betalande användare innan årsskiftet.

- För varje månad som går lyckas vårt fantastiska team få fler människor att upptäcka BookBeat och göra oss till en naturlig del av sin vardag. För fem år sedan hade vi fortfarande inte lanserat vår beta-app och nu bara en kort bit in på resan närmar vi oss 400 000 betalande användare, säger Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

Taggar

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 90 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat växte 2019 med 114 procent och omsatte 311 miljoner kronor. BookBeat passerade under 2019 en kvarts miljon betalande användare. För mer information: www.bookbeat.se