Alexandra och Alexander Ahndoril, paret bakom pseudonymen Lars Kepler Foto: BookBeat

​Keplerlanseringen blir den största någonsin

Lars Kepler är det senaste decenniets största svenska författarskap och bakom pseudonymen står Alexandra och Alexander Ahndoril. I samband med att deras nya bok Spegelmannen, den åttonde delen i serien om polisen Joona Linna, släpps idag den 21 oktober inleder streamingtjänsten BookBeat tillsammans med Albert Bonniers Förlag den förmodligen största lanseringskampanjen någonsin för en bok i Sverige. Intresset för Keplers böcker sträcker sig över de flesta målgrupper, målet är därför att nå så många som möjligt med lanseringskampanjen.

-Likt Netflix och HBO som sätter det starkaste innehållet i fokus i sin breda kommunikation har vi på BookBeat som ambition att bli bäst inom bokvärlden på just det. Med lanseringen av Keplers nya bok tar vi och det utgivande förlaget det till nästa nivå och investerar förmodligen mer än vad som någonsin skett i branschen i syfte att få ännu fler att upptäcka decenniets största svenska författarskap, säger Sofia Eriksson, Chief Commercial Officer på BookBeat

Totalt har Lars Keplers böcker, som ges ut av Albert Bonniers Förlag i Sverige, sålt i över 15 miljoner exemplar i 60 länder. Bara i BookBeat har böckerna lyssnats och lästs i över tre miljoner timmar sedan lanseringen av tjänsten 2016 och är ett av de mest älskade författarskapen, oavsett om BookBeat mäter popularitet, genomlyssning av böckerna eller snittbetyg. Inför lanseringen har BookBeat samlat in data som visar att ingen kommande bok någonsin har sparats så många gånger i användarnas bokhylla inför att den släppts som Spegelmannen, boken som är del åtta i serien om polisen Joona Linna.

Lanseringskampanjen i Sverige inleds närmaste veckan och har som mål att få så många som möjligt att lyssna på eller läsa boken. Anledningen till kampanjens breda fokus är att de tidigare böckerna av Lars Kepler i BookBeat lockat lyssnare och läsare från flera målgrupper, inte bara de som älskar deckare. Kampanjen kommer att synas i TV där en speciellt producerad film med paret Kepler kommer att sändas linjärt och via playkanaler. Det kommer att genomföras utomhuskampanjer nationellt och på strategiskt utvalda platser, exempelvis sker en takeover av hela Odenplans pendeltågsstation från nästa vecka. Utöver det sker lanseringen via radio, takeover av stora nyhetssidor, digitala samarbeten med ambassadörer och podcasts, samtidigt som den nya boken även lyfts i BookBeats samarbetpartners kundkommunikation.

-Ingen ska missa att decenniets största författarskap har släppt en ny bok, och att den finns tillgänglig för att lyssnas på eller läsa bara en knapptryckning bort. Därför går vi all in med en bred mediemix för att nå så många som möjligt. Jag själv älskar deras böcker och kan inte sluta lyssna när det kommer en ny del. Nu hoppas jag att vi kan få många fler att fastna i den senaste boken och sedan bingea sig igenom hela serien, säger Sofia Eriksson

BookBeat kommer även genomföra lanseringskampanjer för den nya boken internationellt, exempelvis i Finland och Danmark i samarbete med lokala förlag. En nyhet är att Albert Bonniers Förlag kommer ge ut två ljudboksversioner av Spegelmannen i Sverige. Den första versionen med Jonas Malmsjö som läst in hela serien och som är en av Sveriges populäraste manliga uppläsare. Den andra versionen läses in av Gunilla Leining som är en av Sveriges populäraste kvinnliga uppläsare. Båda versionerna släpps samtidigt idag den 21 oktober.

Exempel från kampanjen:

Reklamfilm med paret Kepler

Digital utomhusannons med paret Kepler

Exempel på placering av annonser

Exempel på takeover av nyhetssidor

För mer information kontakta:

Sofia Eriksson, CCO BookBeat sofia.eriksson@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 90 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat beräknas passera 400 000 betalande användare och omsätta 500 miljoner kronor 2020. För mer information: www.bookbeat.se