Kraftig tillväxt i antal mobila lyssnare och läsare under 2017

Nya siffror från Bokhandlare- och Förläggareföreningen visar att den svenska bokmarknaden växer. Bokbranschen uppvisar en positiv tillväxt om 4,5 procent under årets första sex månader. Tillväxten drivs helt av digitala abonnemangstjänster som under den aktuella perioden ökade med 55,1 procent.

- Att den digitala tillväxten nu är så stark, samtidigt som den traditionella bokförsäljningen håller fast sin position, är ett tecken på att tillväxten främst handlar om att nya läsare och lyssnare strömmar till boken. Konkurrensen om människors tid är stenhård och det är därför mycket glädjande att ta del av dessa siffror, säger Niclas Sandin, vd BookBeat.

Sammanlagt ökade försäljning av böcker, inklusive digitala abonnemangstjänster, med 4,5 procent under årets första sex månader. Tillväxten kan tillskrivas den positiva tillväxt som de digitala abonnemangstjänsterna uppvisar, totalt 55,1 procent hittills i år.

- För BookBeats del är det svårare att göra en bra jämförelse mellan första halvåret 2016 och 2017 när vår tillväxt i Sverige hamnar på fantasinivåer, en bra bit över 1 000 procent, när vår breda lansering skedde först i början av förra sommaren. Vi ser med spänning fram emot att se utvecklingen för hela 2017 när tillväxten under sommarmånaderna har varit fortsatt stark, avslutar Niclas Sandin, vd BookBeat.

Niclas Sandin, VD, BookBeat,niclas.sandin@bookbeat.com / +46 70 742 50 90
Linda Grängzell, presskontakt, linda.grangzell@starcom.se

OM BOOKBEAT
BookBeat AB är en streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 lanserades tjänsten brett på den svenska marknaden. Idag har företaget 37 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, och Storbritannien. Bolaget fortsätter att expandera på nya marknader. För mer information: www.bookbeat.se