Lyssnandet och läsandet i svenska BookBeat ökade med 25 procent 2021

Lyssnandet och läsandet i svenska BookBeat ökade med 25 procent 2021

BookBeat har genomfört en analys av de svenska användarnas beteende under 2021. Den visar att det totala antalet timmar som spenderades i böcker under 2021 ökade med 25 procent i jämförelse med 2020. Orsaken är främst ett ökat inflöde av nya användare. Totalt lyssnade och läste de svenska användarna över 50 miljoner timmar i BookBeat 2021, det ger ett snitt på 5 timmar per svensk medborgare ("BookBeat per capita").

- Att de svenska användarna 2021 spenderade över 50 miljoner timmar av sin tid i vår tjänst och på alla fantastiska böcker författare och förlag skapat känns som en milstolpe i sig sex år efter vår breda lansering, ännu mer positivt är att inflödet av nya användare i Sverige ökade 2021 och vi därmed slog våra målsättningar, säger Niclas Sandin VD på BookBeat

Över 90 procent av tiden lade användarna på ljudböcker och strax under 10 procent på e-böcker. BookBeat har vid ett tidigare tillfälle presenterat de mest lyssnade böckerna, författarna och uppläsarna 2021. Den största ökningen i antalet lyssnade och lästa timmar i Sverige uppmättes i september och oktober, de månaderna spenderade användarna över 30 procent mer tid på böckerna i tjänsten än föregående år.

- Även 2022 ser ut att bli ett starkt år i Sverige för oss, under de tre första veckorna av januari har antalet användare som provar tjänsten ökat kraftigt mot 2021 och vi ser en ökad lojalitet hos de betalande användarna, säger Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books som är en av Europas ledande förlagsgrupper med en omsättning på 6,1 miljarder 2020. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 100 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm, lokala kontor finns i Karlstad, Helsingfors, Berlin och Warsava. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. För mer information: www.bookbeat.se