​Sofie Sarenbrant är Årets svenska deckarförfattare 2020

​Sofie Sarenbrant är Årets svenska deckarförfattare 2020

Vinnaren av BookBeats pris till Årets svenska deckarförfattare 2020 är Sofie Sarenbrant. Samma författare vann priset även 2019. Priset är helt datadrivet och baseras på hur populära, genomlyssnade och omtyckta de tre senaste böckerna från svenska deckarförfattare har varit under det senaste året.

- Att Sofie Sarenbrant vinner det här priset för andra året i rad är inget mindre än en fantastisk prestation. Hon är omåttligt populär och lyssnarna har verkligen tagit henne till sina hjärtan, vilket har gjort henne till en av Sveriges största och utan tvekan bästa deckarförfattare, säger Anna Riklund, Head of Content Curation på BookBeat.

Priset delas ut för andra gången i år och kombinerar data som visar hur många som börjat lyssna på de nominerade författarnas tre senaste böcker, hur stor andel som lyssnat igenom hela böckerna samt snittbetyget från användarna.

- Vilken ära att få det här fina priset igen! Det betyder så mycket för mig att bli Årets deckarförfattare. Nästa gång jag drabbas av skrivkramp, tvivel och prestationsångest ska jag påminna mig själv om att det finns många där ute som väntar på nästa bok om kriminalinspektör Emma Sköld. Tack alla som har lyssnat på Mytomanen, Skamvrån och Syndabocken, och därmed bidragit till segern. Stort tack också till uppläsaren Katarina Ewerlöf och Bookmark förlag, säger Sofie Sarenbrant

De nominerade författarna har alla släppt en ny deckare under de tolv senaste månaderna. Övriga nominerade till priset var Mari Jungstedt, Veronica Sjögren, Denise Rudberg och Camilla Grebe.

Priset delades ut i samarbete med Crimetime under årets digitala bokmässa.

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 70 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat växte 2019 med 114 procent och omsatte 311 miljoner kronor. BookBeat passerade under 2019 en kvarts miljon betalande användare. För mer information: www.bookbeat.se