Bilden visar procentuella förändringen i lyssnade minuter per timme

Sverige tryckte på paus när Granqvist stegade mot straffpunkten

VM är här. På många arbetsplatser gick förmodligen produktiviteten ned väsentligt under timmarna Sverige spelade mot Sydkorea på måndag och tog den första premiärsegern i ett VM i fotboll på sextio år. BookBeats data visar att även lyssnandet tog en paus från kl 14.00 till 16.00 när stor del av det svenska folket var klistrade vid matchen. Lyssnandet gick under den tiden ned med mellan 20 till 25 procent. Minuten när Andreas Granqvist slog straffsparken som gav Sverige vinsten var minskningen hela 32 procent mot motsvarande minut måndagen veckan innan.

Under måndag 18 juni upplevde BookBeat en ökning av antalet lyssnade minuter per timme med 5-7 procent under hela förmiddagen i jämförelse med samma dag föregående vecka. Orsaken är en kraftig tillströmning av nya lyssnare i samband med att sommaren börjat. Den starka ökningen kunde däremot inte stå emot dragningskraften av det svenska landslaget som spelar sitt första VM i fotboll sedan 2006. Från att försnacket inleddes till eftersnacket avslutades bröts den positiva trenden under några timmar och lyssningen störtdök.

- Det här känns på ett sätt som definitionen av kuriosa men samtidigt visar det att ljudbokslyssnarna är dedikerade fotbollsfans, åtminstone när det gäller VM och när Sverige spelar. De flesta av våra lyssnare är under 40 år och är nog för unga för att ha upplevt hur Sverige stannade på Ingemar Stenmarks tid men det verkar som den de hittat sin motsvarighet i fotbollslandslaget, säger Niclas Sandin VD på BookBeat

BookBeats svenska användare är i snitt cirka 38 år och 75 procent är kvinnor. Även om fotbollsintresset inte syns i vad de vanligtvis lyssnar på så finns det en bok med fotbollskoppling som sticker ut. Jag är Zlatan av David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimovic som är inläst av Jonas Malmsjö har lyssnats på i cirka 65.000 timmar i tjänsten.

- Förhoppningsvis får inte konkurrensen av fotbollslandslaget någon större negativ effekt på sommarens lyssningssiffror men visst kommer det påverka oss om Sverige går långt i VM. Detta känns dock som en smäll vi kan leva med när även vi i teamet precis som våra lyssnare håller tummarna för Sverige, avslutar Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat,niclas.sandin@bookbeat.com

OM BOOKBEAT

BookBeat AB är en streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 lanserades tjänsten brett på den svenska marknaden. Idag har företaget ca 50 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland. För mer information: www.bookbeat.se