Andel prissänkta lägenheter rekordlågt under 2015

Boolis sammanställning för 2015 visar att utvecklingen mot kortare annonstider samt färre andel prissänkta bostadsannonser har fortsatt och nått rekordlåga nivåer under året. Andelen prissänkta lägenheter i riket var det lägsta sedan Booli började mäta 2008. Även annonstiderna är de kortaste sedan 2008.

- Det har varit ett exceptionellt bostadsår där slutpriserna ökat dramatiskt på många håll i landet under året. Andelen prissänkta lägenheter och kortare annonstider är en naturlig följd av detta, säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig Booli.se.

Andel prissänkta lägenheter
Andelen prissänkta lägenhetsannonser har minskat i riket samt i storstadsregionerna och låg under 2015 på 2,7% i Stockholms kommun och 2,0% i Göteborgs kommun. Även Malmö kommun som låg på 6,3% hade färre prissänkningar än året innan men inte lika lågt som 2008 då mätningarna startade.

Andel prissänkta småhus
Andelen prissänkta småhus i riket (8,7%) har minskat år för år sedan 2012, då 17,3% av bostadsannonserna för småhus i riket prissänktes. I storstäderna Stockholms kommun (1,6%), Göteborgs kommun (4,0%) och Malmö kommun (6,0%) var andelen prissänkta småhus under 2015 det lägsta sedan mätningarna startade 2008.

Annonstider för lägenheter
Annonstiderna för lägenheter är det lägsta uppmätta för riket (25 dagar), Stockholms kommun (17 dagar), Göteborgs kommun (16 dagar) samt Malmö kommun (32 dagar) sedan mätningarna startade 2008. I riket var annonstiderna i snitt 25 dagar jämfört med 46 dagar 2009 då annonstiderna var som längst.

Annonstider för småhus
Under 2015 minskade annonstiden med 22% för småhus i hela riket jämfört med föregående år. I snitt låg ett hus ute till salu i 71 dagar jämfört med 96 dagar 2011 och 2012. Annonstiderna för småhus i storstadsregionerna är de kortast uppmätta sedan 2008. Stockholms kommun (19 dagar), Göteborgs kommun (24 dagar) och Malmö kommun (33 dagar).

Se grafer för hela riket, Stockholms kommun, Göteborgs kommun och Malmö kommun i de bifogade dokumenten. Vi har även möjlighet att ta fram data för varje län och kommun samt vissa större stadsdelar. Kontakta Josephine Linghammar för mer information.

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, en söktjänst för bostäder med över 270 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.