Andra chansen för svårsålda bostäder

Andra chansen för svårsålda bostäder

Bostäder som inte blivit sålda under hösten och vintern får nu en andra chans. Andelen återpublicerade annonser har ökat i nästan alla län – tydligast är trenden om man tittar på bostadsrätter.

Under hösten ökade utbudet av bostäder till salu, plötsligt fanns det rekordmånga bostäder ute till försäljning. Inför det utökade amorteringskravet hoppades många på samma prisrally som vi såg inför första amorteringskravet, och lade ut sin bostad till försäljning med förhoppningar om ett högt slutpris. Nya siffror från Booli visar att en hel del bostäder som inte blivit sålda får en andra chans.

– Det har blivit allt vanligare att sälja innan man köper nytt. Om du säljer din befintliga bostad innan du köper en ny har du inte samma tidspress som den som väljer att köpa först. Det faktum att många säljer först kan delvis förklara det blivit allt vanligare att pausa försäljningen några månader för att sedan prova igen, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

På flera håll har det nu rapporterats om att antalet bostadsaffärer ökat under början av 2018, något som borde tyda på att marknaden fått ny fart.

– Samtidigt har det totala utbudet av bostäder till salu i landet varit 33% högre under början av året jämfört med samma period för ett år sedan, så att många bostäder återpublicerats är inte konstigt, säger Matilda Adelborg.