Bergvärme ökar värderingen av ett hus

Det är ingen hemlighet att bergvärme är snällt både mot plånboken och miljön. Ett hus med bergvärme säljs dessutom till högre pris än vad ett hus utan bergvärme gör. Det visar en ny analys från bostadssajten Booli. I genomsnitt får du 124 000 kronor mer för ditt hus om det har bergvärme, säger Christopher Madsen, analytiker på Booli.

Under våren 2020 tittade Booli på hur installation av bergvärme påverkar värdet på ett hus. Statistiken var framtagen genom att undersöka hur mycket Boolis statistiska värdering skilde sig mellan ett hus med bergvärme och ett hus utan. En jämförelse mellan alla försäljningar i landet visade att bergvärme var värt cirka 115 000 kronor. Analysen baserades på data från 2017 till 2019, men i år har Booli grävt ännu djupare.

- Underlaget är mycket större denna gång. Vi ser bland annat att antalet hus som har sålts med bergvärme ökat kraftigt de senaste åren. Detta kan förmodligen härledas till att andelen hus med bergvärme har ökat. Vi kan också förmoda att de hus som installerade bergvärme vid toppen kring 2005 nu i större utsträckning börjat omsättas på marknaden, säger Christopher Madsen, analytiker på Booli.

Booli började med att läsa in alla försäljningar med tillhörande statistiska värderingar i Sverige mellan 1 januari 2012 och 31 december 2020. Exakt hur värdehöjande bergvärme är varierar över landet. Uttryckt i procent skiljer det en hel del – från 2,5 procent i Stockholms län till nästan 11 procent i Norrbotten. Sett över hela landet får man i snitt 124 000 kronor mer för sitt hus om det har bergvärme. I Stockholm landar siffran något högre på 141 343 kronor.

Underlaget till den nya analysen består av Boolis databas med information om bostäder och värderingar samt brunnsarkivet från SGU. Antalet brunnar i analysen uppgår till cirka 260 000.

- Vi ser att värdepåverkan i kronor verkar ligga ganska stabilt med mindre förändringar beroende på marknaden. Vi kan ändå tydligt se att det är positivt att investera i bergvärme, säger Christopher Madsen.

Underlag för analysen

Län Värdepåverkan i
kronor medel:
Värdepåverkan i
procent medel:
Västra Götalands län
135 142 5.54%
Stockholms län 141 343
Jönköpings län 95 877
Östergötlands län 122 001
Örebro län 106 973
Södermanlands län
Gävleborgs län 93 483
Värmlands län 53 741
Dalarnas län 103 094
Kalmar län 87 640

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en del av SBAB.