Här är 2019 års dyraste bostadsförsäljningar

Här är 2019 års dyraste bostadsförsäljningar

Över 100 miljoner kronor fick köparen till årets dyraste bostad punga ut. Det visar en topplista som bostadssajten Booli tagit fram, baserad på lagfartsinformation från Lantmäteriet. Vill du se de dyraste bostadsförsäljningarna där du bor?

Runstens gård, som är 2019 års dyraste bostadsförsäljning ligger liksom många andra av de dyraste objekten i stockholmsområdet. Årets dyraste bostadsaffär skedde redan i januari. Hela 33 av de 50 dyraste försäljningarna gällde hus eller gårdar i Stockholms län. Många av de dyraste villorna är uppförda i början av 1900-talet och belägna i närheten av sjö eller hav.

- Den gamla mäklarklyschan ‘läge läge läge’ är fortfarande aktuell när vi pratar om de mest exklusiva bostäderna. Ett attraktivt läge tycks enligt den här listan vara vatten- och storstadsnära, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Med på topplistan finns villor och gårdar där lagfarten blivit klar senast 2019-12-16. Topplistan innefattar gårdar och villor och baseras på lagfartsinformation från Lantmäteriet.

Här är de 5 dyraste försäljningarna 2019

Placering Adress Kommun Försäljningspris
1 Runstens gård Haninge 100 700 000
2 Grytbergsvägen 2 Värmdö 70 000 000
3 Ryningsholm 1 Eksjö 60 000 000
4 Kragenäsvägen 21 Brevik 59 000 000
5 Bielkevägen 14 Danderyd 51 500 000

Enorma prisökningar på lyxbostäderna
Flera av de allra dyraste objekten har ökat mycket i pris sedan den senaste försäljningen. Kragenäsvägen 21 såldes i januari för 59 miljoner kronor. 2015 såldes bostaden senast, då till ett pris på 39 miljoner. Dessförinnan såldes huset för 37,5 miljoner år 2010.

Även Bielkevägen 14 har haft en rejäl värdeutveckling. I mars 2019 såldes huset för 51,5 miljoner kronor. Villan såldes även 2013 för 20,5 miljoner. Bostadens pris har alltså ökat med 30 miljoner på sex år. Observera att Booli inte känner till vilka renoveringar som genomförts mellan försäljningarna på någon av bostäderna.

- Det är rejäla prisökningar på många av de mest exklusiva objekten, de speglar inte prisutvecklingen i landet i stort. Bostäder i den här prisklassen har ofta genomgått väldigt omfattande renoveringar och håller absolut toppklass, säger Matilda Adelborg.

Vilka bostäder såldes till högst pris där du bor?
Ladda ner hela listan över landets 50 dyraste försäljningar och topp 5 i varje kommun i bifogad excelfil.