Här får du mest hus för pengarna

Nya siffror från bostadssajten Booli visar hur många kvadratmeter villa du får för en miljon i varje kommun. Mellan den billigaste och dyraste kommunen skiljer det 186 kvadratmeter! Genom att titta på medelslutpriser per kvadratmeter kan du se hur många kvadratmeter du har råd med för en miljon.

Boolis siffror visar hur många kvadratmeter du har råd med för en miljon. I Sollefteå kommun får du allra mest för pengarna – hela 200 kvadratmeter för en miljon. Alla fem kommuner där du får minst för pengarna ligger i huvudstadsregionen.

- I Stockholms kommun får du 18 kvadratmeter för miljonen, vilket är en kvadratmeter mer än vad du fick för ett år sedan. Men, det är otroligt sällsynt med en villa för en miljon i Stockholms kommun - då ska den vara i riktigt risigt skick, säger Matilda Adelborg.

Booli har även jämfört skillnaden på hur många kvadratmeter du fick förra året, och hur många du får för samma peng idag. I de allra flesta kommuner får du några kvadratmeter mindre för samma summa jämfört med 2018.

- Många av kommunerna har haft en positiv prisutveckling det senaste året, vilket medför att du inte har råd med lika många kvadratmeter idag som för ett år sedan, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Här får du mest för pengarna

Placering Kommun Kvadratmeterpris
Antal kvadratmeter
1 Sollefteå 5 000 200
2 Emmaboda 5 800 172
3 Filipstad 6 200 161
4 Hagfors 6 300 159
5 Älvsbyn 6 400 156

Här får du minst för pengarna

Placering Kommun Kvadratmeterpris
Antal kvadratmeter
1 Lidingö 72 100 14
2 Danderyd 68 600 15
3 Solna 62 500 16
4 Nacka 58 100 17
5 Stockholm 56 800 18

Siffrorna baseras på villaförsäljningar under perioden 1/1-4/9 respektive år. I bifogad excelfil finns en lista över alla kommuner. Det finns även en jämförelse med samma period 2018.

• Skåne