Kommentar till Schibsteds bud på Hemnet

Schibsted gick i dagarna ut med att de har lagt ett villkorat bud på Hemnet.

-Hemnets ägarsituation har varit problematisk för mäklarna då den resulterat i att alla mäklare bidragit ekonomiskt till marknadens två största aktörer. Om Schibsted köper Hemnet löser sig den knuten, men flera andra uppstår säger Anders Kyhlstedt, vVD på Booli.

Historik av konkurrenshämmande beteende

Hemnets ägare har genom åren, ofta med Fastighetsbyrån i spetsen, motarbetat andra tjänster där köpare kan hitta bostäder till salu. Ett exempel på ett sådant ställningstagande är att mäklare på Fastighetsbyrån inte fått visa bilder på Booli.se trots att säljare velat det och att det är kostnadsfritt.

Även Blocket har en liknande historik. När egna tjänstens merit inte räckte för att växa Blocket Bostad krävde de att mäklare som vill annonsera hos dem ska “välja sida” och dra tillbaka sina bilder från att synas för bostadsköpare på andra tjänster.

-Att både Hemnet och Blocket arbetat med påtryckningar på mäklarna för att begränsa köparna och säljarnas valmöjligheter bådar inte gott för framtiden, fortsätter Kyhlstedt.

Viktigt att utreda eventuella konkurrenshämmande överenskommelser

Vid offentliggörandet var förhandlingen med Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling redan avklarade och de har accepterat lagt bud. Varken Fastighetsmäklarförbundet eller Mäklarsamfundet, som äger 25% av Hemnet vardera, hade kontaktats.

-Schibsted har mycket att tjäna på om Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling, även efter ett köp, fortsätter att motarbeta konkurrerande tjänster. Det är därför inte förvånande att dialogen först skett med dem. Om vi ska ha en fungerande marknad framåt är det helt centralt att konkurrensverket utreder att det inte finns några konkurrenshämmande överenskommelser avslutar Kyhlstedt.

Kan leda till tiodubbling av kostnad för säljare

Genom köpet av Hemnet skulle Schibsted få en marknadsposition liknande den man idag har i Norge genom Finn.no. Att annonsera på Hemnet kostar idag säljaren 600 kr, motsvarande pris i Norge är 5 500 norska kronor, mer än tio gånger dyrare. Med ett sådant pris för att publicera bostäder på den svenska marknaden skulle Hemnet omsätta 1,2 miljarder kronor per år på bara bostadsannonsavgifter.

• schibsted
  • blocket bostad
  • anders kyhlstedt
  • hemnet
  • fastighetsbyrån
  • svensk fastighetsförmedling

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 250 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.