Ökad annonstid och andel prissänkta bostäder under 2012

Booli.se:s sammanställningen för 2012 visar att utvecklingen mot längre annonstider samt högre andel prissänkta bostadsannonser har fortsatt.

-Senaste åren den har vi sett att köparna och säljarna glidit längre ifrån varandra. Det tar längre tid att sälja och att fler tvingas sänka sina utropspriser. Samtidigt finns stora lokala variationer säger Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

Annonstider för småhus
Under 2012 ökade annonstiden med över 10% för småhus i hela riket jämfört med föregående år. I snitt låg en hus ute till salu i 92 dagar jämfört med 84 dagar 2011. Detta är den högsta värdet som uppmätts sedan Booli.se började sammanställa statistik 2009. I de tre storstadsregionerna däremot så hade även år 2009 långa försäljningstider, därefter sjönk försäljningstiderna tillfälligt för att sedan bli längre under 2012 igen.

Annonstider för lägenheter
Även för lägenheterna i riket har annonstiderna ökat mellan 2011 och 2012, från 38 dagar till 41 dagar. Liksom för småhus så var 2009 det år då annonstiderna var längst i hela riket.

Andel prissänkta småhus
Andelen prissänkta småhus har ökat sedan 2010 i hela riket samt i Stockholms kommun. I Göteborgs kommun sjönk andelen prissänkta från 12,4% år 2011 till 11,3% 2012. Av de tre storstäderna hade Malmö kommun högst andel prissänkta annonser, 21,8% under 2012.

Andel prissänkta lägenheter
Andelen prissänkta lägenheter har ökat i riket samt i Stockholms kommun. I Göteborgs kommun däremot så har andelen prissänkta lägenheter minskat sedan toppåret 2009.

-Accepterat pris infördes i december 2012 i Göteborg. Om trenden blir den samma som i Stockholm 2011, när accepterat pris infördes, så kan vi förvänta oss att andelen prissänkta bostäder kommer att öka under våren i Göteborgsområdet avslutar Anders Kyhlstedt.

Se grafer för hela riket, Stockholms kommun, Göteborgs kommun och Malmö kommun i de bifogade dokumenten. Vi har även möjlighet att ta fram data för varje län och kommun samt vissa större stadsdelar. Kontakta Josephine Linghammar för mer information.

• småhus
  • bostadsrätter
  • malmö
  • göteborg
  • annonstider
  • stockholm
  • villor
  • lägenhet
  • prissänkta

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges snabbast växande söktjänst för bostäder med över 175 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en upphandlingstjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.