Olika förväntningar hos köpare och säljare

Utbudet av lägenheter till salu i landet är 47% högre än oktober förra året. Samtidigt ökar andelen prissänkta lägenheter. Ny statistik från Booli visar nuläget på bostadsrättsmarknaden i varje län.

De tydligaste tecknen på en obalans mellan köpare och säljare syns i Uppsala och Stockholms län, där andelen prissänkta lägenheter mer än dubblerats sedan oktober förra året.

- Säljare förväntar sig mer än vad köpare är beredda att betala just nu. Det är fullt naturligt –köpare är snabba att följa med vid nedgångar, medan säljare är snabba uppåt,fortsätter Matilda Adelborg.

Prissänkningar sker när köparna inte lever upp till säljarnas förväntningar. I Uppsala län prissänktes drygt 13% av lägenheterna under oktober, i Stockholms län var motsvarande siffra drygt 10%.

- Senast vi såg en så hög andel lägenheter prissänkas på kort tid var hösten 2011 när mäklare i Stockholm införde accepterat pris, säger Matilda Adelborg, Pressansvarig på Booli.

I bifogad excelfil finns statistik uppdelat per län.

• Skåne