Rekordfå fritidshus till salu

Rekordfå fritidshus till salu

Nya siffror från Booli visar att utbudet av fritidshus till salu just nu är det lägsta sedan 2009. Efter påsk brukar startskottet gå för fritidshusmarknaden med ett ökande utbud av fritidshus till salu i april.

- Påsken kommer ganska tidigt i år, så att utbudet är lägre än tidigare år är inte jättekonstigt. Vad som däremot är anmärkningsvärt är att påsken inföll ungefär samma tid 2016, men då var utbudet betydligt högre i alla län, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Antal fritidshus till salu första veckorna i mars: år för år
(Hela landet, 1-25 mars respektive år

År 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Antal 3 370 2 584 3 730 4 643 4 263 4 228 3 428 2 158 1 520 1 039

- De där riktiga pärlorna till fritidshus blir sällan till salu. Det finns fritidshus som aldrig används, men som får stanna inom familjen – det kostar så lite att ha det kvar och det finns ett affektionsvärde. Kanske skippar fler sentimentaliteten framöver och säljer det som inte används, det hoppas jag i alla fall, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Rekordlågt utbud i alla län
Flest fritidshus till salu har de senaste åren funnits i Stockholms län, Skåne, Dalarna och Västra Götalands län. Hittills i mars är utbudet av fritidshus till salu det lägsta på nio år i alla län.

- Med det låga utbudet är det fördelaktigt att lägga ut sitt fritidshus till försäljning just nu – konkurrensen om spekulanterna blir mindre, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil finns utbudssiffror per län.