Så förändrades bostadspriserna i april

Nya siffror från bostadssajten Booli visar hur bostadspriserna i storstäderna och landet har utvecklats i april. Stockholm är den enda av de tre storstäderna där priserna på både lägenheter och villor har gått ner jämfört med april 2018.

I både Stockholm och Göteborg har lägenhetspriserna gått ner sedan april i fjol. Snittet för landet är oförändrat för lägenheter, och upp hela 11% för villor.

- Av storstäderna är det Malmö som klarat sig bäst under april sett till den procentuella prisutvecklingen. I landets tredje största stad har både villa- och lägenhetspriserna har ökat med 6% sedan april för ett år sedan. I Stockholm är det tvärtom - där har priserna istället backat på både lägenheter och villor, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

De nya siffrorna från Booli visar att villamarknaden stått starkast. Stockholm är den enda storstaden där villapriserna minskat, i övrigt syns en positiv prisutveckling.

Så har priserna förändrats

Område Lägenheter Villor
Göteborg -5% 1%
Malmö 6% 6%
Stockholm -3% -3%
Sverige 0% 11%

Utbudet av bostadsrätter har varit rekordhögt under våren. Snittet för landet var under en period uppe i (för årstiden) rekordhöga nivåer.

I bifogad excelfil finns utbud- och prisstatistik för storstäderna och riket under april 2017-2019.

• bopriser

• Skåne