Så många objekt säljs under utropspris

Så många objekt säljs under utropspris

Nya siffror från bostadssajten Booli visar att allt fler bostadsförsäljningar slutar under utropspriset. Det senaste halvåret har drygt 22 procent av bostäderna ett slutpris som är lägre än utropspriset.

Nästan en fjärdedel av bostäderna i landet säljs till ett slutpris som är lägre än utropspriset. I alla tre storstäder säljs en större andel villor till ett lägre pris än utropspriset jämfört med tidigare år.

- Tittar man på hur stor andel av objekten som går upp i pris är det betydligt färre det senaste halvåret jämfört med både 2016 och 2017. Siffrorna visar också att allt fler lägenheter säljs till annonserat pris, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

I två av tre storstäder har andelen lägenhetsförsäljningar under utropspris ökat.

- Generellt är det fler bostäder som säljs under utropspris än tidigare. Undantaget är Stockholms kommun, som är den enda storstad där andelen lägenheter som sålts under utropspris minskat sedan förra året, säger Matilda Adelborg.

Slutpriset i relation till utropspriset
Tidsperiod: 2018-08-18 till 2019-02-18

Slutpris vs. utropspris Lägenheter Hus
över 59,9% 37,4%
17,4% 40,4%
under 22,7% 22,1%

I bifogad excelfil finns statistik som visar hur det ser ut i Stockholm, Göteborg, Malmö och landet. Siffrorna ovan baseras på annonser som sålts under perioden 180818-190218 - i exceldokumentet finns motsvarande siffror för samma period 2016 & 2017.