Så mycket kostar det att anlita en mäklare där du bor

I över tio år har Booli och Hittamäklare arbetat för en mer transparent bostadsmarknad med syftet att hjälpa säljare och köpare att fatta välgrundade beslut. Nu tar sajterna nästa steg mot en ännu mer transparent bostadsmarknad genom att släppa unik statistik för mäklararvoden. Det är siffror som tidigare har varit svåra att få tag på för konsumenter.

Statistiken visar både hur stort det genomsnittliga arvodet är i olika delar av landet och vilken arvodesmodell som är mest lönsam för konsumenter. Syftet är att hjälpa den som ska anlita en mäklare att förstå hur mycket andra i området betalar för mäklartjänsten.

– Nästan alla säljare gör research inför valet av mäklare för att förstå skillnaden mellan olika mäklarerbjudanden och hur prisbilden ser ut. När de inte hittar informationen hos mäklarna kan säljare känna sig otrygga och tilliten för att man ska få en ärlig prisbild minskar. Många säljare vänder sig till oss och vi har genom åren fått mycket frågor om just arvoden, därför är data om arvoden en viktigt del i vårt arbete för att hjälpa säljare i sitt mäklarval, säger Alexandra Eldin, affärsområdeschef på Hittamäklare.

Vad kostar det att anlita en mäklare?

Median-arvodet i landet ligger på 53 500 kronor, men det skiljer sig mycket från kommun till kommun och beroende på vilken typ av bostad som säljs. Mäklare tar i regel högre arvoden för villor än för lägenheter. Den kommun i Sverige där arvodet är högst är Danderyd i Stockholms län, där medianen för arvoden ligger på 139 500 kr för hus.

Siffrorna ska inte användas för att pressa ner priset. Den billigaste mäklaren är inte alltid bäst - och den dyraste är heller inte alltid bäst. Det är viktigt att alltid jämföra, inte bara pris utan också vad som ingår i respektive erbjudande.

– Sedan är det viktigt att komma ihåg att det här inte bara är siffror - bakom siffrorna döljer sig olika erbjudanden. I vissa arvoden ingår mer, i vissa mindre. Den som ska anlita en mäklare bör alltid jämföra priset men också granska vad som ingår i olika erbjudanden, säger Alexandra Eldin.

Vanligaste arvodesmodellen?

Den vanligaste prismodellen är stege. Det innebär att mäklaren får en lägre procent (eller fast summa) av försäljningspriset upp till en viss nivå och på allt som överträffar brytpunkten får mäklaren en högre procent. Henrik Almér, analytiker på Booli, har analyserat siffrorna och konstaterar att stege inte bara är den vanligaste arvodesmodellen, utan också den som är mest lönsam.

–Vi har analyserat arvodesdata från de senaste tre åren och vi ser tydligt att de som använder sig av arvodesmodellen stege generellt säljer till ett högre pris än vad bostaden statistiskt är värderad till jämfört med de som använder sig av ett fast pris. En teori är att en stege ger mäklaren ett extra incitament att kämpa för att sälja bostaden till ett så bra pris som möjligt, säger Henrik Almér, analytiker på Booli.

Dyraste kommunerna att sälja hus i:

Kommun Arvode (hus median)
Danderyd 139 500 kr
Lidingö 111 000 kr
Nacka 99 400 kr
Vellinge 96 400 kr
Lomma 94 400 kr

Dyraste kommunerna att sälja lägenhet i:

Kommun Arvode lägenheter (median)
Lomma 60 000 kr
Göteborg 60 000 kr
Solna 58 000 kr
Lidingö 56 500 kr
Sundbyberg 55 000 kr

Statistiken avser de kommuner där det finns minst 50 inrapporterade arvoden under tidsperioden: 01112017 - 15112020. I bifogad excelfil finner du median-arvoden för alla Sveriges län. Vill du ha statistik för en kommun eller stadsdel? Kontakta oss!

• hittamäklare

Booli Search Technologies AB är en tjänst från SBAB som utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare.