Så var bostadsåret 2018 där du bor

Så var bostadsåret 2018 där du bor

Ny statistik från Booli visar hur utbud, medelslutpriser, andel prissänkta och annonstider såg ut 2018 jämfört med tidigare år. Statistiken visar både bostadsrätter och villor, uppdelat på län. I bifogad excelfil finns även siffror per kommun.

- Det som framförallt utmärker sig är att lägenhetspriserna har stått stilla eller gått ner på årsbasis i de flesta län, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

På villamarknaden ser det ljusare ut, där har medelslutpriserna istället ökat i de flesta län. I Jämtlands län med hela 14%! Stockholms län sticker ut, där priserna minskat med -7% under året, jämfört med 2017.

- Det tog längre tid att sälja sin lägenhet 2018 i alla län. Det gäller även villamarknaden - undantaget är Blekinge län där annonstiden istället minskat med två dagar jämfört med 2017, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil finns all statistik uppdelat per län. Det finns också en separat fil med statistik per kommun.

- Andelen prissänkta objekt har på många håll varit hög under hela året – ett tecken på att köpare och säljare inte riktigt kommit överens, säger Matilda Adelborg.