Tusentals kronor att spara på pendling

Att köpa villa i en av orterna i Mälardalen istället för i Stockholm innebär att inköpspriset minskar med flera miljoner, vilket sänker månadskostnaden för boendet med tusentals kronor per månad. Det visar en ny kartläggning med hjälp av medelslutpriser från Booli.

Booli har tillsammans med SBAB kartlagt genomsnittspriser för villor på de orter som stockholmarna söker mest på i Mälardalsregionen. Urvalskriteriet har varit att pendlingstiden ska vara max 1,5 timmar och att det behövs ett pendlarkort. Kartläggningen visar att en dryg timmes pendling, pendlingskostnader inkluderat, kan sänka boendeutgiften med många tusenlappar. I beräkningen är kostnaden för räntor efter skatteavdrag, amortering och ett pendlarkort där lokaltrafikstillägg ingår (SL), med.

Nu visar nya siffror att det har blivit ännu mer lönsamt att pendla från alla orter i exemplet jämfört med samma period 2016. Detta främst tack vare att de nya pendlarbiljetterna som infördes den 1 oktober gör pendlingen billigare för en resenär som pendlar till Stockholm.

- För de familjer vars nästa steg i boendekarriären är en villa, men känner att priserna i Stockholm är alltför höga, är pendling ett bra sätt att komma ner i boendekostnad. Många lockas också av möjligheten att få mer hus för pengarna. I ett stigande ränteläge och med ett eventuellt utökat amorteringskrav blir pendling ett än mer lockande alternativ, tror Emma Persson, boendeekonom på SBAB.

Dyrare villor på fyra av fem orter
Pendlingen blir i vår undersökning billigare jämfört med förra året trots att priset på villor i Stockholm och på fyra av de fem orterna stigit jämfört med samma period 2016. Den enda ort där priset minskat något är Uppsala.

- En tänkbar förklaring till att villapriserna ökat relativt mycket på flera av dessa orter skulle kunna vara att inflyttningen ökar. Att en villa i Stockholm kostar över 6 miljoner gör att många helt enkelt inte har råd och då är priserna trots prisökningen fortfarande mer överkomliga på pendlarorterna, säger Matilda Adelborg, Pressansvarig på Booli.

I bifogad excelfil finns priser och vår uträkning.

• Stockholm