Crosslander Nordic

Är min stövel en miljöbov?

Hur välja smart och miljövänligt?

Arbetsstövlar tillverkas till ca 90 % i polyuretan (PU) som bildas genom att isocyanater reagerar med en alkohol. Tillverkningsprocessen sker oftast under kontrollerade former med utsläppskontroll. Men det finns en nackdel. Polyuretan kan inte återvinnas och vid destruktion frigörs de giftiga ämnena med skadliga effekter på kretsloppet (https://www.naturskyddsforeningen.se/info-om-plast).

Crosslander Nordic är ett smartare miljöval. Stöveln är tillverkad i en s.k. etylen-vinylacetat-sampolymer (EVA). EVA är en lätt och gummimjuk plast. Plasten avger inga giftiga gaser eller ämnen, vare sig vid tillverkning eller destruktion.Den är ofarlig och används bl.a. till nappar och skyddshandskar. Stövlar i EVA är mjuka och lätta och mycket bekväma att gå i. Plasten har god motståndskraft mot kemikalier och är mjuk även vid låga temperaturer. Den har godkänt spiktramp- och tåskydd. Med den återvinningsbara sockan och reflexband blir denna stövel ett bra skydd för både användare och miljön. För mer information (https://www.bootcompany.se/crosslander-sortiment.php)

Ämnen

BootCompany säljer arbetsstövlar som året om ska fungera på de mest skiftande platser inomhus såväl som utomhus. Valet av stövlar utgår från de arbeten och den miljö man arbetar i, där egenskaperna hos plaster och gummi blir avgörande faktorer för ett pålitligt och hållbart skydd. Vi uppmärksammar miljökonsekvenserna av de olika materialen och gör det enklare att välja smart och miljövänligt.

.

Per Skaar

Presskontakt CEO 08-39 00 20

BootCompany - när arbetet står dig upp till knäna

BootCompany.se är ett grossistföretag. Vi säljer bekväma, funktionella och varma stövlar för arbete och fritid.
Vi samarbetar med företag som inom vår policy och målsättning motsvarar våra krav på kvalité och tillförlitlighet.

Policy
BootCompany Norden har som policy att upprätthålla högsta etiska standard. Självklart följer vi alla gällande lagar och regler. Vi fullgör våra åtaganden och agerar med full integritet inom dimensionerna ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar. Krav och ansvar som vi även ställer på våra leverantörer. Vår verksamhet ska präglas av öppenhet gentemot våra intressenter. Vår Uppförandekod följer principerna i ISO 26000:2010.

BootCompany Norden AB