Grub's FenLine

Är naturgummi bra för naturen?

Naturgummi är ett fantastiskt material. Det tappas från gummiträd på plantager i Amazonas eller Asien och det kan formas och ges en mängd olika egenskaper av hårdhet, seghet och sträckningsförmåga. Naturgummi är från början flytande och måste vulkaniseras (stabiliseras), för att kunna användas vid tillverkning av t.ex. stövlar, packningar eller bildäck. Vulkaniseringen, som till största delen sker tillsammans med svavel innebär, att gummits långa molekylkedjor tvärbinds. Då kan det inte återgå till sin ursprungliga form efter att det formats eller sträckts ut. Processen uppfanns av en slump år 1839 av Charles Goodyear, vars namn är starkt förknippat med bildäck.

Vulkaniseringsprocessen har sedan 1839 nått perfektion. Naturgummi är det vanligaste materialet till industriprodukter med mycket höga kvalitetskrav som t.ex. däck till flygplan och truckar, slangar, packningar, vibrationsdämpare och slitskydd. Det är därför inte så konstigt, att familjen Foster, som har tillverkat skor och stövlar av högsta kvalité sedan 1776, valt naturgummi till sina Grub’s. Tack vare naturgummits höga kvalité har Grub’s stövlar oavsett väder och temperatur lång hållbarhet, flexibilitet och slitstyrka.

Miljövänligt och ekologiskt?

Världens produktion av naturgummi uppgår till ca 13 miljoner ton per år. Gummiträden kan odlas ekologiskt och miljövänligt, vilket ofta sker i Amazonas. Där finns även en småskalig produktion och inkomstkälla för småbönder. Hos de stora producenterna i Asien (främst Malaysia), blir produktionen mindre miljövänlig, då konstgödsel och växtgifter används.

Det produceras också gummi syntetiskt med råolja som bas. Tillverkningen sker oftast under kontrollerade former, men den är inte fri från utsläpp av bl.a. CO2. Naturgummi är därför, enligt vår mening, ett miljövänligare alternativ, trots vulkanisering och kemiska tillsatser.

Företagspresentation

BootCompany säljer arbetsstövlar som året om ska fungera på de mest skiftande platser inomhus såväl som utomhus. Valet av stövlar utgår från de arbeten och den miljö man arbetar i, där egenskaperna hos plaster och gummi blir avgörande faktorer för ett pålitligt och hållbart skydd. Vi uppmärksammar miljökonsekvenserna av de olika materialen och gör det enklare att välja smart och miljövänligt.

.

Per Skaar

Presskontakt CEO 08-39 00 20

BootCompany - när arbetet står dig upp till knäna

BootCompany.se är ett grossistföretag. Vi säljer bekväma, funktionella och varma stövlar för arbete och fritid.
Vi samarbetar med företag som inom vår policy och målsättning motsvarar våra krav på kvalité och tillförlitlighet.

Policy
BootCompany Norden har som policy att upprätthålla högsta etiska standard. Självklart följer vi alla gällande lagar och regler. Vi fullgör våra åtaganden och agerar med full integritet inom dimensionerna ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar. Krav och ansvar som vi även ställer på våra leverantörer. Vår verksamhet ska präglas av öppenhet gentemot våra intressenter. Vår Uppförandekod följer principerna i ISO 26000:2010.

BootCompany Norden AB